Projekt smršavimo zajedno: Zašto ne vjerujem u dijete by Ana (bug_lady)

Posted by Ana (bug_lady) at 19:29





Mrzim riječ ''dijeta''.
To je tako grozna i restriktivna riječ.

Gledajući ljude oko sebe na razno raznim dijetama zaključila sam da to krakotrajno stanje restrikcije uglavnom vodi ka porazu. Svala čast izuzecima. Da bi taj poseban režim prehrane bio uspješan to mora postati stil života, od sada pa zauvijek, a ne kratkotrajna restrikcija tj.prilagodba.

Ako bi mogla sažeti moj stil života vezan za prehranu, onda bi to bilo:

1. Ono što me mami držim daleko od očiju... iliti Out of Sight, out of Mind
Maknite svu nezdravu hranu od sebe gdje ju ne možete uopće gledati i neće vas ''mamiti''. Umjesto toga, okružite se voćem i orašastim plodovima. Ja uopće ne kupujem slatkiše, pa čak i da padnem u zamku emocionalnog jedenja kada zapravo jedino i želim jesti nešto čokoladno - nemam ništa doma :D.
Zašto kupiti čokoladu ili čips ako znate da se ne možete kontrolirati? Slabost je sasvim ok, ali zašto si unaprijed zadati neuspjeh?

2. Planiranje unaprijed
Jelovnik radite tjedan dana unaprijed i odite u shopping točno tih namirnica, sa popisom. Kad odem bez popisa, kupim svašta, planirano i neplanirano jer mi se čini zgodno, zanimljivo, pogodno za kombiniranje, sniženo....i na kraju pobacam pola i potrošim više. I ne kupujem gladna. Barem se trudim ne.

3. Promijenite stav
Nikad ne kažem ''nikad više neću ići u McDonalds'' ili ''neću više jesti slatko'' jer me to fiksira na točno te misli! Fiksira me na ono što NE SMIJEM umjesto na ono što MOGU. Kao dijete kad mu kažeš da nešto ne smije - e onda baš to hoće! :D. A ja sam ponekad fakat djetinjasta.

4. Salata, salata!
Nema obroka bez salate - ni kriška pizze, ni varivo! To može biti zelena, baby špinat, kiseli krastavci, cikla....malo sam čudna po tom pitanju pa salatu jedem bez octa i ulja, samo zeleno lišće :D (jedem sve osim paprike koju ne mogu smisliti). Naručujem ju u restoranima, nosim na posao, put ili jedem doma. Uvijek i svugdje. Vlakna i vitamini su moj dragi frendovi.

5. Čitam etikete
Kao i kod kozmetike - čitajte ih! Ako piše ''zdravo'' ili ''malo kalorija'' ne vjerujem dok ne pročitam da li je zaista tako. Čitajte sadržaj - količinu kcal, a pogotovo šećera u ugljikohidratima te masti. Unezvjerim se kad pročitam koliko boja i konzervansa ima hrana. Less is more.
I uvijek čitam koliko kalorija ima sok koji pijem, jer je nevjerovatna količina tih ''praznih kalorija'' koje unesemo raznim pićima.

6. Nemojte gladovati  i onda se prejedati
Jako puno ljudi funkcionira tako da cijeli dan ništa ne jede i onda je navečer prejedanje na kvadrat! Time samo mučimo tijelo, izgladnjujemo ga i onda ga pretpamo sa količinom koju je nemoguće preraditi normalno. Pa smo napuhnuti, nesretni, loše probave...i tako u krug. Strpajte u usta nešto (malo) svaka 2,3 sata, ubrzajte metabolizam i održavajte normalne razine šećera u krvi.

7. Znanje
Ugljikohidrati nisu neprijatelji - samo zaboravite na one jednostavne i okrenite se složenijima. Jednostavni ugljikohidrati (npr.bijeli šećer, bijeli kruh....) brzo ulaze u krvotok, naglo podižu razinu šećera u krvi, izazivaju povećano lučenje inzulina i brzo oslobađaju energiju. Brzo nakon jela pada razina glukoze u krvi, što pojačava potrebu za slatkim i tako u krug. Za razliku od njih, složeni ugljikohidrati (riža, integralna tjestenina, crni kruh, slanutak, grah... ) se duže razgrađuju i pretvaraju u nama u jednostavne šećere, polako ulaze u krvotok, sporije povisuju koncentraciju šećera u krvi  i osiguravaju energiju tijekom dužeg razdoblja. 
Naravno, u ničemu ne treba pretjerivati i znajte što jedete.

8. Ah ta krivnja
Nema zabranjene hrane, možete jesti sve ali bez pretjerivanja i uz misao da unosite u organizam točno onoliko koliko vam treba. Nema se smisla gristi zbog pojedenog sladoleda ili čokolade. Jedan vas neće uništiti. Prihvatite to i idemo dalje. Oslobodite se osjećaja krivnje i zamijenite ju pojačanom fizičkom aktivnosti.

9. Svatko zna što funkcionira za njega
Prehrana je nevjerovatno individualna stvar. Slušajte svoje tijelo. Slušajte što ga osnažuje a što ga usporava.
Osjećam se najgore kada jedem kruh, krumpir, slatkiše, sokove...i najbolje kad konzumiram mlijeko, žitarice, meso. Ja jako volim meso ;D. Obrok mi je oko 300 grama samo meseka + salata, naravno.


Jedite prave stvari. Jedite koliko vam treba.
I jedite u pravo vrijeme - isto tako NE jedite u krivo vrijeme, a za mene je to definitivno nakon 19h. Poslije tog vremena ne jedem ništa osim ako se ne vratim sa treninga nakon čega mi treba posni sir.

Možda imam sreće u svemu tome jer sam odrasla s mamom koja nikad nije kupovala nareske (niti smo imali svoje suhomesnate proizvode), paštete, sokove, hrenovke, kruh se nije jeo na tone te se kuhalo i naglasak je bio na voću i povrću. Sve je to bilo jako skromno i nikad nam zapravo hrana nije bila u fokusu. Klasika, variva i slično. Sad sam ja nju navukla na cous cous, bulgur, heljdu pa izmjenjujemo recepte :D.

I za kraj - prehrana je neopisivo individualna. Potrebne su godine dok ne nađete savršeni balans, koja hrana odgovara a koja ne. Pobornik sam rituala i rutine te se držim svog stila života uvijek i svaki dan; naviknula sam svoje tijelo na to, slušam njegove potrebe i nadam se da mu dajem ono što treba :D.



Ana (bug_lady)

O projektu

51 komentari:

  1. I ja jedem salate bez ulja, octa, soli... ičega i svi oko mene se čude :D

    OdgovoriIzbriši
  2. super clanak :) volim ovakve postove. ja sam cijelo vrijeme zivjela u uvjerenju da riza spada u skupinu jednostavnih ugljikohidrata. osim naravno, ako mislis na integralnu? ja sam shvatila kao da pises opcenito, pa ako je tako, to bi bilo super jer je cesto jedem. hm. bilo bi odlicno da sam u krivu. recimo bijeli kruh i šećer ne jedem, obožavam integralnu tjesteninu, ali rižu jedem bijelu, a ne integralnu. i ovo s inzulinom me uvijek buni, iako sam dijabetičar. :D bas planiram probati kus kus. :))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Riža sigurno ima niski glikemički indeks. Isto ne jedem integralnu...jedem crvenu :)

      Izbriši
    2. hm ovdje piše da je uglavnom većina vrsti riža visokog glikemičkog indeksa... http://www.freedomtek.org/zdrava_prehrana/glikemijski_indeks_tablica_namirnica.php sad sam totalno zbunjena.:)

      Izbriši
  3. Živim u zajedničkom domaćinstvu sa svekrvom koja je zaradila mirovinu radeći kao kuharica u menzi, muž jede kruh čak i uz žgance a zaliha keksa i čokolade mora biti kao da će treći svjetski rat...ali ja guram po svom, nekad uspijevam, češće ne :( najgore mi je zbog djece jer je stav bake i djeda da "moraju dobiti temelj dok su mali a poslije će lako"...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Radi ovakvog stava bake i djeda, imam potrebu napisati post o svom debelom djetinjstvu, posvećen svim bakama i djedovima. Nadam se da će ga pročitati :P

      Izbriši
    2. Mogu misliti kako ti je teško boriti se u takvom okružju :( Samo ti guraj po svom.

      Izbriši
    3. Ma nema sanse u takvom okruzju! A bas za te stvari je uzasno potrebna podrska okoline i porodice. Bas mi ide na zivce ono staromodno: debelo je zdravo! :-p

      Izbriši
  4. tužno je što danas, kad su informacije tako dostupne, toliko ljudi ne zna što jede i još gore, ne zanima ih. i onda se čude kad nakon 30 godina krenu problemi sa srcem, tlakom, plućima i debljinom.
    dijeta je obična riječ, ne plaši me, ne izaziva neugodu. ja obično kažem da imam drugačiji režim prehrane. ljudi ponekad znaju uletiti s onim "pa neće ti ništa biti od jednog (dopiši)" ali ja sam preumorna osoba da trošim energiju na takve. samo ih ignoriram.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pravo zboriš, toliko nam je sve dostupno da i mene često fascinira/rastuži nebriga i neinteres za nešto što je zapravo vrlo važno. Nemaju vremena, šum informacija pa je teško prepoznati prave....hm....isprike isprike.
      Kakav je tvoj stil života što se tiče prehrane?

      Izbriši
    2. Ana, škicni Zubin blog da vidiš kako ova žena kuha fino i zdravo, od zelene trave napravi umjetnost na tanjuru :D

      Izbriši
    3. Upravo gledam i ne mogu se odvojiti od njega :) Salata od slanutka, piletina sa sezamom i dinstani poriluk...ajme :)

      Izbriši
  5. Super mi je ovaj post, premda sve to čuči u nekom dijelu naših glavica, često zaboravimo te stvari i ovo je super podsjetnik :D Ja imam dobru naviku jedenja povrća, baš kao što si rekla - ne mogu si zamisliti ručak bez nekakve salate, a u zadnje vrijeme za večeru jedem isključivo i samo njih (i dobra je stvar što volim apsoluno svo povrće), npr. danas sam jela od brokule s tim da ipak radim dresing (danas je bilo maslinovo, češnjak, sok limete i čili), a otkriće mi je salata od mrkve koja je samo lagano blanširana i narezana na tanke trakice pomoću one spravice za guljenje :D, s dresingom od naribanog đumbira, maslinovog i nekakve kiseline... meni jako fino i zasitno. Problem su mi pekarski proizvodi, pokušavam ih maksimalno zaobilaziti, ali baš i mi i ne ide :D Još da ubacim malo više kretanja, gdje bi mi bio kraj... ali sad je lijepo vrijeme, pripremam se na rolanje ovih dana ;)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dobro si rekla, sve mi to već znamo, samo sam sažela u post.
      Inale, čili je jedan od mojih omiljenih začina :), a salatu o mrkve ću probati.

      Izbriši
  6. da, prehrana zaista je individualna. nemamo svi isti metabolizam...

    pekare izbjegavam u sirokom luku i to na nacin da si na posao nosim nesto od doma ili tamo slozim zobene s necim. ukoliko na poslu covjek ima frizider, pekaru je lako izbaciti ;)

    a kad me stanu nagovarati: de uzmi, de si zagrabi jos, de ovo, de ono, dodje mi da pocnem samarati ljude :/

    super clanak!

    p.s. planiram u nabavku prosa i heljde. kvinoja mi nije nesto... kad bude doslo do recepata, imam ja jedan za energetske plocice.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. post sa laganim receptićima ide uskoro, pa svakako napiši receptić!

      Izbriši
  7. Odličan post! Super! Prije par godina sam došla do stanja da ne mogu obući ni maminu suknju, ja sam inače nosiloa 38/40, a mama 44, trebali smo ići u svatove i ja nisam imala šta za obući. E tada je bilo suza, bijesa i tada sam čvrsto odlučila da je gotovo prežederavanje, da je došlo vrijeme da se pozabavim sa svojim tijelom! Prijateljica mi je prije toga pričala kako ide na fitness i tamo joj trener složi prehranu i kako je to baš super, tako sam odlučila i ja pokušati to. Do tada sam fitness mrzila, smatrala sam ga dosadnim i pretežno namjenjenim muškima. Ali pomoć mi je stvarno trebala i nisam htjela otići na neku glupu dijetu i zeznuti si zdravlje. Trener mi je napravio prehranu po Zoni, ugl. je sve bilo dopušteno, ali u odgovarajućim kombinacijama. U mjesec dana postigla sam fantastičan rezultat, oblikovala tijelo, skinula višak kila i postala zadovoljna sama sa sobom. Međutim nakon 2 godine toga, uhvatila me neka kriza i ponovno sam se udebljala, prestala sam ići na fitness i opet počela jesti svašta, brljati i onda sam otkrila ZUMBU <3 Zumba je već 3 godine moja velika ljubav, zahvaljujući zumbi sam smršavila i sada tu težinu održavam! :-) Obožavam zumbu!!!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Solea, jako inspirativan komentar! Obično shvatimo da je vrijeme za promijenu kada dotaknemo ''dno'' tj. desi se neki šokantni događaj kada shvatimo da tako više ne ide....
      Drago mi je da si našla ono što ti odgovara i dovela svoje tijelo u stabilnost i ravnotežu. Bravo!!

      Izbriši
  8. Ana odličan post!. Probala sam svakakve dijete, koje stvarno nisu zdrave. Umjerena prehrana je jedini način. Vježba i mijenjanje stava u glavi. Tome se nadam da ću postići u ovoj akciji.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. hvala ti :) Majo, i ja se nadam. Trudit ćemo se :)

      Izbriši
  9. Jako dobar i poučan post.Osobno,nikad nisam bila na dijeti,moj problem je uvijek bio kako nabaciti koju kilu.Posebno jer volim povrće,slažem se za ono o salati,isto ju jedem uz sve i svašta.Ja jedem češće,ali jedem sve.Nema dana bez voća i povrća,ali niti bez čokolade :D

    OdgovoriIzbriši
  10. jedino što s čime se ne slažem, je ne jedenje poslije 19h. Ja npr ne mogu ići gladna spavati, i obavezno jedem navečer. Čuvam posni sir, piletinu ili što mi je već na meniu. To je za mene , bez ljutnje glupost, jer ukoliko je unutar dnevnog održavanja, svejedno je jel poslije 19h ili ne.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. tko kaže da idem gladna spavati? :) post je o mojim osobnim navikama, a ne jedem poslije 19 jer idem rano spavati. simple :)

      Izbriši
    2. pa kaj u 19? :p a ja sam mislila da je mojih 22 rano :D

      Izbriši
    3. hahahaha, ne, oko 22 zaspem :) večera 3 sata prije spavanja mi je sasvim ok. Tijelu paše, pa tko sam ja da mu proturiječim :)

      Izbriši
  11. super post, toga se i ja pokušavam držati. primjetila sam da meni nikako ne odgovara ono više manjih obroka dnevno, puno mi je teže onda paziti koliko sam pojela, i često se u tom slučaju znam prejest, bolje tri dobra i mir :D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hahaha, Iva, poanta je jesti MALO :) Naravno, jedi kako misliš da je najbolje za tebe i tvoje tijelo. Sebe najbolje znaš :)

      Izbriši
  12. Po tvom misljenju, sto je nutritivno bolje jesti palentu ili (bijelu) rizu?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Meni je oboje super, s tim da 100g riže ima oko 360 kcal a 100g palnte oko 70-ak, dakle puno manje, naravno bez dodatka maslaca. I palenta i riža su iznimno dobre namirnice .)

      Izbriši
    2. Meni palenta i sve od kukuruza izaziva žgaravicu pa preferiram rižu, no misliš li 70 kalorija na 100 grama kuhane palente? 100 grama sirove ima puno više, skoro isto koliko i 100 grama sirove riže.

      Izbriši
    3. Imaš pravo, gledala sam za kuhanu. Pa sam pomiješala....zaključak je da su to dobre namirnice i sličnih kalorijskih vrijednosti :)

      Izbriši
  13. Odličan post :) Ja sam jedna od onih sretnica koja je godinama na istoj kilaže, bez obzira koliko i što jede, dobra genetika :D Također sam jedna od onih koja ne jede salate uopće, jer ne volim ocat. Povrće jedem svježe, kao varivo, a salate nikada. Mislim da je kod prehrane najvažnije slušati svoj organizam jer smo svi različiti :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Mona, točno to - samo se slušati. Doduše, u razumnoj mjeri - ako vrišti ko derište i traži pola kg čokolade svaki dan, e pa ne može! :)
      Genetika a i očito trošiš koliko i uzimaš kcal.

      Izbriši
  14. Hej, Ana! :)

    Sto je najbolji izbor-punomasno/niskomasno/sojino mlijeko?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sojino mlijeko uopće nije mlijeko već napitak :) I dobar je izbor ukoliko ne podnosiš mlijeko. Ima 52 kcal na 100 grama, te 1.92 g masti, 4.93 g ugljikohidrata i 4.48 g proteina.
      Mlijeko (0,9 % masti) ima 40 kcal, 4.7 g UH, 3.3 g proteina i 0.9 masti.
      Mlijeko (3,2 % masti) ima 66 kcal, 4.7 g UH, 3.3 g proteina i 3.2 masti.

      Izbriši
  15. Super post i skoro u svim točkama se slažem! Nisam nikada bila na dijeti ovoj ili onoj, ne znam ni koliko kila imam. Bitno je da sam zdrava i fit, a kilaža je uglavnom bila konstantna od 22-e (+-2-3 kg). Dijetalne namirnice imaju smanjenu masnoću, ali da bi nadoknadili okus trpaju se šećerom tako da su zapravo gore nego obične namirnice. Prestala sam davno jesti u McD's, uglavnom ne pijem ništa osim vode, nemam skoro nikakav desert osim obične mliječne čokolade u razumnim količinama i grickam samo oraščiće.

    Najgore su mi djevojke koje svaku masnoću izbjegavaju, ali se zato trpaju šećerom! Gladovat će cijeli dan jer su na nekakvoj tobožnjoj dijeti, ali će ipak pojesti tablu čokolade, krempitu, sladoled i sl. Onda se čude kad imam kažem da najradije doručkujem slaninu i jaja.

    Ili roditelji čija djeca su pretila već od najranijeg djetinjstva i tvrde da ne znaju kako. Jednom sam tako bila u posjeti kod roditelja male Michelin-maskote, a na stolu redom čips, flips, bomboni, čokolada, keks i još pije samo tekući šećer. "Pa kad samo to želi piti!" I slažem se i da su djede i bake nekad zaista neodgovorni po pitanju slatkiša...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Gospođice, pogodila si poantu - sve vučemo od doma. Te navike nas mogu i usmjeriti i zeznuti. Samo je pitanje kako se i kada osvijestiti na vrijeme i okrenuti te loše navike.

      Izbriši
  16. Odlican post i podrzavam akciju i sve cezano uz to. Svaka cast vama curama koje sre disciplinirane i nesebicno svoje znanje dijelite s nama! Mens sana...;)
    Imala bi i ja rec koju ric vise o ovome ali ukratko...nisam nikad bila tip manekenke ni mrsavice, a cesce sam imala 5kg viska nego manjka ali hvala bogu nisam podlijegala tinejdzerskim trendovima ugledajuci se u tadasnje top modele koji su za sadasnje pojmove cak i zenske s previse 'mesa' (???). U mojoj kuci se uvik kuvalo i fino jelo i druzilo, a ovo posljednje mi je posebno islo jedno s drugim, nije mi nista draze od blagovanja u dobrom drustvu i s dragim ljudima ;). Jako volim ljude koji vole dovre bokune sto bi se u nas reklo :). Dozivljavam ih kao sretnije, neposredne, drustvene i neopterecene. Ne mislim sad na one koji uzivaju non stop pecenu janjetinu i svinjetinu i kojima je zivot dan radi hranjenja. Mnoge zene koje su cesto na dijeti i koje su robovi vanjskog izgleda, a koje znam, su jako nervozne, nemirne i bolesno opsjednute da im se ne primi koji gram iz case vode. Drugim rijecima, izgladnjuju se, ne osluskuju potrebe tijela, drze dijete s jojo efektom...za mene nema srice i poante u tome. Ja sam, nazalost rekla bih, gurman u dusi. Volim sve od mcchicken sendvica pa preko finih sireva, rikule, integralne rize, variva i quinoe. Najveci porok mi je cikolada o kojoj sam ovisna :/. Mogla bih zivit na pizzi i puretini sa salatom veliku vecinu zivota XD. Moj organizam je takav da trebam raznovrsnu prehranu i ne smijem se nicega odreci osim cokolade jer tu mi je bolje ne pojest niti kockicu jer se ne mogu na tome zadrzat i onda je bolje ne budit zvir u meni XD. Tjelesna aktivnost mi je jako bitna, ne samo radi fizickog stanja nego i psihickog jer se tako dobro osjecam posli trcanja da je to nevjerovatno. Teretane mrzim, a od ostalih dvoranskih aktivnosti sve mi jako brzo dosadi. Zato mi he kriticno doba godine kad su sugava vrimena i ne moze se u prirodu...jos kad katem da mi je vecera najdrazi obrok :/. Da ne baljezgam dalhe, trenutno stanje mi je skoro ultra kriticno i nadam se da me nece strefit srcani :P. Problem je slabo spavanje(malo dite <3), umor, hormoni, prehrana ostalih ukucana koja ne bi smila bit i moja ali joj ne mogu odolit...itd. ugl slab sam karakter, a u pms-u najcesce pokleknem :/.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. ok, ako je kritično, mislim da je vrijeme da se mijenja :)
      vjeruj mi , ja sam isto gurman, tako da nemoj vezati odricanje i drav način života. trčiš? pa to je divno....sad svaki dan tenisice na noge i u trk! a uz to prati unos kalorija. na žalost, mislim da znaš da će čokolada morati ostati zaključana negdje :)

      Izbriši
  17. Jezus, ispricavam se na greskama, tipkala sam sa glupog telefona.
    i jos sto se tice zdrave prehrane u porodicama kohe su usadene od djetinjstva. Ne znam nikoga tko se hrani ultra nega zdravo tj prirodno i niskokalotijski, a da nije pripadnik neke npr krscanske sekte XD. Ne mozes ditetu od godinu dana davati sojin napitak i rizine kekse isto kao sto ga be mozes nagrađivati smokijem i cokoladama. Ali tko sam ja sam ja da sudim ;).

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Na žalost, znam ja jednu obitelj koja i svoje dijete od početka hrani isto kao sebe - bez mesa, ribe, mliječnih proizvoda itd....ipak sam tu pobornik da moraš imati dostupne sve namirnice a kasnije se sam odlučiš kakav tip prehrane ti paše.

      Izbriši
  18. odličan post :D
    prije no što sve ovo pređe u način života, treba se dogoditi klik u glavi, bez njega ništa ne ide ;)
    ja svoj povremeno nađem, pa ga izgubim... uglavnom, još se tražimo :D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. e da....KLIK je ključna stvar. Obično se desi kada ''dotaknemo dno' ili nas nešto šokira.

      Izbriši
  19. Da mi se nije dogodio onaj klik u glavi ovo bi samo pročitala i rekla ok. Ali s obzirom na onaj klik koji me je promijenio, definitivno ovo pohranjujem. I ovaj tjedan sam skroz zapustila i prehranu i trčanje i već vidim rezultate odnosno kilice, umor od šećera i napuhanost.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ništa bez klika....:)
      Nevjerovatno koliko nas tijelo podsjeti kada mu činimo loše.

      Izbriši