Placebo i njegov efekt fascinira me i intrigira već dugo.
Sa tim efektom smo okruženi svakodnevno u
svim područjima života. On ovisno od slučaja do slučaja može imati pozitivan
ili negativan
predznak, ali svakako
je vrijedan pažnje i informiranja. Kad je Martina spomenula placebo i kako sama
sprema post na tu temu pa da joj se pridružim....ostala sam oduševljena!
Martina je <3
Što je placebo i njegov efekt?
Prema pomalo suhoparnoj
wikipedija
definiciji:
"Placebo je supstanca ili procedura
sa
potpuno neutralnim
dejstvom koja se daje
prilikom ispitivanja nekog novog farmakološkog preparata eksperimentalnoj grupi
i istovremeno drugoj, kontrolnoj grupi.
Efekat
poboljšanja zdravstvenog stanja kod kontrolne grupe (placebo
efekat), koji je često bolji od efekta primjene pravog lijeka,
rezultat je autosugestije i umnogome zavisi od ličnosti
učesnika u proceduri." Ovo : "često bolji" treba
uzeti
s rezervom.
Placebo je zbog strogih zakonskih propisa u ispitivanju lijekova najviše
istraživan i mjerljivo uočen. Događa se da u grupi ljudi koja pije placebo, dio
ispitanika dožive poboljšanje svog zdravstvenog stanja, dogodi se tzv. spontano
izlječenje ili samoizlječenje koje može biti
praćeno
mjerljivim biološkim promjenama u organizmu (npr. u krvnoj slici). U nekim
slučajevima placebo učinak je takav da ispitanici imaju čak i nuspojave
uzimanja lijeka kao što su : vrtoglavica, mučnina, candida... Da lijek može na
tržište njegovo djelovanje mora biti bolje (statistički značajno) od djelovanja
placeba, i još puno toga ali to za priču o placebu nije toliko bitno.
Jedan od meni dražih primjera placebo učinka je onaj kada je junior slavio
sedmi rođendan. U neko doba smo za njega i njegovu ekipu otvorili
dječji šampanjac uz čestitanje i
nazdravljanje. Znali su oni da je to
dječji
šampanjac, ali imam dojam da nisu znali da
dječji
znači i bez alkohola tj. učinka pijanosti. Već nakon prve čaše nekima se
zaplitao jezik, nakon druge bilo je teturanja, širenja ruku...:D Ma možete si i
sami zamisliti.
U kozmetičkom svijetu primjera placeba ili nedjelotvornih preparata je užasno
puno . Ako učinak traje kratko, već nakon
par dana smo svjesni da proizvod nije za nas. No ukoliko "placebo
učinak" traje duže događa nam se da koristimo taj proizvod i odličan nam
je, a onda kako naša pažnja bježi na nešto novo, on više jednostavno ne
djeluje. Znamo to nazivati i zasićenošću
tim proizvodom, iako do zasićenosti može
doći i kod proizvoda koji nisu "placebo". Ako se tom proizvodu ne vraćamo
vrlo je vjerojatno da se radilo o
"placebo efektu". Postoje i proizvodi u koji se ljudi cijeli život
zaklinju a u njima nema sastojaka koji bi dokazano imali povoljan učinak na
kožu (vazelin, svinjska mast naših baka, plava nivea).
Placebo kao takav uobičajen je u lijekovima i kozmetičkim proizvodima jer služi
kao nosioc aktivnih tvari koje često djeluju u vrlo malim količinama pa je
potrebno nekako popuniti proizvod. Najjednostavniji,
ali ne i najtočniji, primjer za placebo bi bila bazna ulja u aromaterapiji u
koja se dodaju eterična ulja za različite funkcije. No i bazna ulja imaju
povoljno djelovanje na kožu pa nisu placebo. Voda sama po sebi ne može
prodrijeti u kožu pa je dobar primjer za placebo, no ukoliko u proizvodu postoje tvari koje bi omogućile da se ona upije tada ona više i nije placebo,
Puno toga utječe na to da imamo dojam učinka nekog kozmetičkog preparata i
postoji cijeli niz načina kako se to može postići. Sam marketing se oslanja na
uvjeravanje kako nam nešto treba. Već svojim vizualnim identitetom proizvodi ili brandovi daju dojam zdravlja,
mladolikosti, visoke tehnologije... kao i samim nazivima. Azijska kozmetika je
među primjerima gdje se to vidi iz aviona, od izgleda proizvoda, reklama i
dućana, preko multifunkcionalnosti, do samih imena.
Skinfood, beauty balm... Na zapadu je to nešto
"malo" suptilnije.
Pri prodaji
proizvoda često autosugestivni učinak ima
i visoka cijena. Najlakše je to primijetiti
kod proizvoda za mršavljenje. Mršavljenje se događa kada postignemo energetski
deficit. Deficit može biti uzrokovan ili neunošenjem kalorija ili trošenjem
kalorija kroz fizičku aktivnost. (Cure iz projekta "Smršavimo
zajedno" su nas odlično naučile tome). Plaćanjem
proizvoda kao da potpisujemo ugovor da ćemo se držati uputa. Upute su: smanjen
unos hrane i fizička aktivnost. Ili je proizvod zamjena za obrok koji je
izbalansiran tako da se postigne energetski
deficit. Ili su to tretmani uz koje se preporučuje
vježbanje i smanjen kalorijski unos.( ovo se ne odnosi na znanstveno dokazane
lijekove za mršavljenje ili tretmane)
Gotov proizvod ima puno sastojaka pa je teško naći primjere čistih placeba koji
po svojoj definiciji oslobođen bilo kakvog djelovanja. Moguće je da proizvod ne
djeluje na ono za što se prodaje, ali može imati neko drugo pozitivno ili
negativno djelovanje koje daje dojam učinka, pa se efekt treba promatrati od
sastojka do sastojka. Imamo primjer silikona u proizvodima za kosu i
preparativnoj kozmetici koji stvaraju optičku iluziju zaglađene kose i
ispeglanih bora, ali sami po sebi su placebo za tu indikaciju jer im djelovanje
traje do prvog pranja, a koža ili kosa se ne mijenja. Tu su reflektirajući
pigmenti u preparativnoj kozmetici koji daju dojam svježine i hidratiziranosti.
Tvari koje pomažu izlučivanje vode ili poboljšavaju probavu u proizvodima za mršavljenje.
Bilo koji tretman (osim kirurškog) koji
garantira našoj koži ili kosi promjenu na bolje odmah nakon jednog korištenja,
je proizvod koji nije preparativan nego dekorativan. Da bi aktivni sastojci,
koji to mogu napraviti, djelovali i utjecali na izgled naše kože ili kose
potrebna je ipak nešto dulja terapija.
Nažalost ima i tvari koji imaju manje ili više štetan učinak a stavljaju se u
proizvode u svrhu pojačanja dojma djelovanja proizvoda. Martina je već
spomenula cimet čije djelovanje je iritativno i potencijalno alergeno, a ovo
djelovanje se doživljava kao žarenje i peckanje, te crvenilo kože koje pogrešno
tumačimo kao poboljšanje cirkulacije i izmjenu tvari a u stvarnosti je to iritacija
kože. Dužim korištenjem cimeta razvija se preosjetljivost na isti, što može
dovesti i do težih alergijskih reakcija.
Znamo da u kozmetičkim proizvodima ima puno sastojaka koji se nalaze u njima
zbog različitih funkcija od vlaženja, poticanja različitih funkcija u koži
...do stabilizatora, konzervansa. Svaki od njih nosi neki rizik u primjeni. Čak
i ono što je odlično za našu kožu (hijaluronska kiselina, retin,,,) u većoj količini od propisane će uzrokovati štetu. Kako
kozmetička industrija plasira puno različitih sastojaka u svoje proizvode,
prilikom izbora najbolje je proučiti sastojke, izvagati prednosti i mane i donijeti odluku prema vlastitoj savjesti i
mišljenju jer sami smo odgovorni za sebe. Sreća je da je internet nepresušni
izvor informacija a imamo i blogerice koje nam dođu kao svojevrsni pokusni
kunići :-P.
Placebo efekt, kao takav uopće i nije tako loš. Ako
nešto što unesemo u sebe i na sebe nema nikakav utjecaj na naše zdravlje (što
znači ni štetan) tada smo ozdravili ili poboljšali svoj život sami od sebe.
Najveći problem placebo efekt stvara u istraživanjima takozvanih alternativnih
metoda liječenja. Ne postoji način kako izmjeriti da li ti je netko dao ili
nije dao energiju ili vibraciju pacijentu, niti postoji način da se takve
energije i vibracije izmjere u organizmu. Iz tog razloga nemoguće je razdvojiti
placebo skupinu od one koja je primila terapiju jer potencijalno svi mogu
doživljavati placebo efekt samo zbog uvjerenja da će terapija djelovati.
Kakva su vaša iskustva? Imate li neki primjer za placebo efekt?
Oznake: Maja, placebo, suradnički post