HUMANI PAPILOMA VIRUS (HPV)

Posted by Dear Skin at 22:30

Humani papiloma virus, popularno nazivan skraćenicom HPV je virus koji je vrlo rasprostranjen i po meni, premalo se o njemu piše i čita i zato ovaj post, napisan iz mog iskustva želim posvetiti svim mladim djevojkama.

ŠTO JE HPV? Uzročnik  najčešće spolno prenosive bolesti koja pogađa i žene i muškarce. Postoje više od 100 tipova HPV-a od čega je većina bezopasna za zdravlje.
KAKO SE PRENOSI? HPV se prenosi seksualnim putem, ALI postoje slučajevi gdje je virus prenešen bez spolnog odnosa preko sluznice i kože. Dovoljno je da sluznica bude u doticaju s zaraženom osobom pa da se virus prenese. Također je pronađen i u  usnoj šupljini preko oralno-genitalnog odnosa. 
KAKO OTKRITI HPV VIRUS? Žene ga lako otkriju preko papa testa, dok je kod muškaraca malo teže. Postoje pretrage koje dokazuju HPV i njihove tipove,  ali je problem što muškarci ne odlaze na redovite preglede poput žena, osim ako nemaju većih problema (kondilomi).
OPASNI TIPOVI HPV-A: nakon Papa testa, ukoliko se pojavi HPV, pokazat će tipove virusa u obliku brojeva. 16, 18, 31 i 33 su dokazano najopasniji i uzrokuju maligne promjene na grliću maternice,. Uz maligne promjene koje same nećete primjetiti, uzrokuju i izrasline, takozvane kondilome koji najčešće rastu u grozdovima. Kondilomi su česti i kod muškaraca i to je zapravo jedini pokazatelj HPV-a kod muškog roda koji se ne mora nikad pojaviti. Često ih napadnu u trenucima pada imuniteta i tada je potrebno izbjegavanje seksualnog odnosa jer su prenosivi. Kondilomi nisu opasni ali su grozni u svakom smislu. Obično radi neugode, žene, a posebno muškarci ne odlaze liječniku, te ih često ih zamjenjuju raznim drugim kožnim izraslinama, čak i s hemeroidima pa se "liječe" pogrešnim proizvodima. Liječenje kondiloma je dugotrajno i zahtjeva puno strpljenja, i nije ih moguće  odstraniti bez liječničke intervencije.
Kada je žena zaražena HPV-om, na PAPA nalazu se označavaju stupnjevi oznakom CIN (cervikalna intraepitalna neoplazija) i ovisno o stupnju, označava se kraticama:
CIN1 - blaga promjena
CIN2 - srednja promjena
CIN3 -teška promjena
4.stupanj je isto kao i CIN 3-  teška promjena,ali razlika je što su zahvaćene stanice, ne i bazalna membrana .
Karcinom -invazivna promjena
KAKO SE LIJEČI HPV? Nakon što papa pokaže promjene, liječnik će Vas poslati na dodatne pretrage: brisevi i urinokultura i dobit ćete pripadajuću terapiju. Kod blažih oblika, obično se pripisuju vaginalete i lijekovi, dok kod većih promjena, ne gine odlazak na dodatne pretrage (kolposlopija), a potom terapija, ovisno o stupnju. Kondilomi se rješavaju premazivanjem kemikalijama, a postoje i lasersko i kirurško odstranjivanje kondiloma. Čula sam i za metodu smrzavanja dušikom, ali iskreno, ne znam nikoga tko je to prošao.
Ono što je zajedničko kod oboljelih od HPV-a je podizanje imuniteta, suzdržavanje od seksulanih odnosa, posebno ako jedan ili oba partnera imaju kondilome, pridržavanje propisane terapije i redovita kontrola, odnosno PAPA test (svaka 3-4 mjeseca).
Ja sam HPV otkrila s nekih 23 godine kada mi je dijagnosticiram CIN3. Srećom, to je relativno rana faza ali i 5 do 12 do većih komplikacija. Ono što sam prošla, zaista je bilo mukotrpno: kolposkopije, biopsije, lijekovi i na kraju LETZ. LETZ je operacija grlića maternice gdje se električnom omčom struže tkivo s grlića. Užas, no imala sam sreće. Sljedeći korak iza LETZ-a je konizacija (kirurško odstranjivanje dijelova grlića maternice), u današnje vrijeme, izvodi se i laserski.
Od moje operacije do danas je prošlo skoro 15 godina i nakon velike borbe, danas sam potpuno zdrava. Nema HPV-a, niti promjena na PAPA testu, no ono što bih poručila svima, a posebno mladim djevojkama: koristite kondome, mada nisu 100%-tna zaštita. Najbolje bi bilo poslati partnera na pretrage ali znam koliko je to nemoguće :D, zato pripazite na zaštitu. Muškarci su prenosioci cijeli život, a da to ni ne znaju i ne moraju imati nikakvih problema, dok žene mogu imati itekakvih.
Ukoliko Vam je dijagnosticiran HPV, bez obzira na tip: odlazite na kontrole redovito, držite se propisanih terapija i jačajte imunitet. Meni je najbolje pomogao propolis, aloa vera i med,a postoje danas razni imunoboosteri na tržištu.
I za kraj, ono najvažnije, bez obzira na sve: žene moraju na PAPA test barem jednom godišnje, otklonite neugodnosti, predrasude i naručite se što prije. Također apeliram na majke djevojaka da ih potaknu na što raniju naviku odlaska na redovite ginekološke preglede, a razmislite i o cjepivu protiv HPV-a koji se preporučuje mladim devojkama.

ODLAZAK NA GINEKOLOŠKI PREGLED NIJE NIKAKVA SRAMOTA, TO JE VAŽAN PREGLED KOJI MOŽE SPASITI GLAVU, A ZA ZARAZU JE DOVOLJAN SAMO JEDAN ODNOS S ZARAŽENOM OSOBOM.

31 komentari:

  1. Odličan post i veliko zlo od virusa,baš spremam nešto slično da pišem naravno iz svog ugla i iskustva.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jedva čekam, o tome se toliko malo piše a izuzetno važna tema :)

      Izbriši
    2. Od nedavno sam otvorila blogić posvećen samo tome i sličnom,pa bacim ti link na fb pa kad imaš malo vremena baci pogled :*

      Izbriši
  2. Bravoo,odlican post...od moje dijagnoze proslo 12g,otkrili mi ga sa 20g,CIN 2 u jednom momentu CIN3,kolposkopija,biopsija,6mj alternativnog lijecenja,bez lijekova i ostalih zahvata,6mj ciscenja organizma,jacanja imuniteta,Bogu hvala uspjelo,nakon 6mj nalaz biopsije uredan,bez HPV,svaki sljedeci papa uredan,uredna trudnoca,uredan porod,danas divan djecak od 2,5g...veliki pozz tebi i cure cuvajte se.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Bravo za tebe. Muka je to, i vidiš kako smo mlade morale proći taj pakao, zato se nadam da u današnje vrijeme informacija, mlade djevojke neće imati takvih problema i da će paziti na svoje zdravlje. Još jednom, bravo za tebe :))

      Izbriši
  3. Super post! Meni je radjena konizacija pre tacno dve god. i sada je sve u redu na redovnim kontrolama.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ja sam izbjegla konizaciju, ali obavile su ju mnoge moje prijateljice i redovito se kontroliraju i sve super. Bravo za tebe i drži se :))

      Izbriši
  4. Kraljice, odlična tema za post!
    Ovo zlo danas hara svijetom, preventiva je najvažnija, posebno kod mladih djevojaka. O cjepivu sam čitala dosta pozitivnih, ali i negativnih komentara, pa kao mama tinejdžerke, ne znam što napraviti! Cijepiti je ili ne?
    Ima li netko iskustva sa ovim cjepivom?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala :)
      Kao majka tinejđerke,uči ju na redovite preglede, bez obzira na HPV, i djevojčice mogu imati nekih drugih problemčiča pa nije loše da stekne naviku odlaženja. Ja sam cula za cjepivo da je odlično, nisam cula niti jednu lošu stvar ali bolje se raspitati što bolje.

      Izbriši
  5. htjela bih te samo mrvu ispraviti: Papa test pokazuje promjene u sluznici maternice, na mjestu gdje je štapić pokupio stanice. ako je hpv virus neaktivan, Papa to ne mora pokazati godinama. tek kad i ako imunosustav zakaže, pa virus krene, Papa može pokazati promjene. Isto tako, ako liječnik nesrećom ne pokupi uzorak s mjesta gdje se promjena da vidjeti, ne moraš saznati jesi li ugrožen. zato je mudro otići baš na testiranje na hpv, i aerobne i anaerobne bakterije, da se vidi ima li netko nešto, i da se vidi putem Pape je li aktivno ili samo spava u tijelu.
    slažem se s tobom da se o hpvu premalo piše i priča, i još uvijek postoji stigma. na žalost, isto tako znam za žene, starije od mene puno, koje su godinama izbjegavale odlaske na preglede i na kraju bi od hpva došle do karcinoma, a sve zbog osjećaja neugode i srama. nema nišrta sramotno u tijelu, i treba se brinuti o njemu dok god ga koristimo.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvla Zuba na ispravci. Papa test pokazuje prvotne sumnje, ako doktor posumnja šalje dalje. Kod mene je Papa pokazao CIN3 a biopsija ništa jer je primarijus uzeo za analizu zdravo tkivo. Potom sam opet za 3 mjeseca išla na papu i on opet loš i opet na biopsiju dok nisu napokon uzeli zaraženo tkivo i poslali me na letz. Tako da uvijek treba obaviti što više pregleda a posebno briseve i to bi svaki dobar doktor trebao inzistirati.
      Također, poznajem žene koje su morale izvaditi maternicu radi karcinoma i samo zato jer ih je bilo sram odlaziti na preglede.

      Izbriši
  6. Odlican post,kao i svaki dosad,odusevljena sam tobom i tvojim blogom odavno i samo tako nastavi. Sramotno je,ali priznat cu da sa svoje 23 godine nisam znala dosta stvari iz ovog posta. Mislim da kasnom otkrivanju promjena,pridonosi i to sto se nalaz papa testa(osim ako se ide privatno) ceka po godinu dana(konkretno,o Splitu je rijec).Andrea

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. pa dobro u kojeg to ginekologa u Splitu ti ideš??? I ja sam u Splitu (ne u privatnika) i na pregled dodjem za 7 dana, a test je gotov za 30 dana! Mijenjaj ordinaciju!!!

      Izbriši
    2. Za pregled cekam po 20 dana. Sto je najgore,radi se o 'poznatoj' doktorici.

      Izbriši
    3. Situacija je i kod mene slična. Naručivanje kod moje ginekologice znači čekanje od 3 mjeseca. Nalaz je gotov za 30 dana i obično me zovu telefonom. Ja obično nakon očitavanja nalaza odmah se naručim za novi termin tako da imam unaprijed dogovoreno. Ionako se papa ne smije raditi češće od 3-4 mjeseca. Zato odmah nazovi i rezerviraj termin. U hitnim slučajevima (čudan isvcjedak, bol i slično) uvijek se dolazi na red odmah. Čekanje je samo kod redovitih pregleda. Kod privatnika sve ide brže, problem je kada nalaz nije dobar, e onda treba puno novaca da se izlječi kod privatnika

      Izbriši
    4. Ja sam na pregled čekala 3 mjeseca, dok nalazi pape se čekaju godinu dana. Iz Rijeke sam i također kod poznate doktorice.

      Izbriši
    5. Godinu dana čekanja nalaza je zaista katatrofalno. Što se sve može promijeniti u godini dana?? Definitivno mijenjaj doktoricu.

      Izbriši
  7. Super post,sve sam pročitala u sekundi....Znam koliko sam mislila da je ginekološki pregled bolan i sramotan...dok nisam otišla na svoj prvi pregled....nije sad potpuno da mi je svejedno ali nije ni toliko bauk.....sasvim normalan pregled za jednu ženu.....odlazim redovito jednom godišnje i na miru sam. Mislim da je problem što mlade cure malo brige vode o sigurnosti i općenito sexu.....šokiram se kad čujem od mlađih prijateljica koliko neozbiljno pristupaju zaštiti,pogotovo danas kada je svašta dostupno.

    OdgovoriIzbriši
  8. Jako dobar post, upravo su postovi ovog tipa ono šta te izdvaja među blogerkama i zbog čega je tvoj blog s pravom proglašen najboljim :)

    OdgovoriIzbriši
  9. Odlican post samo treba mladju populaciju obrazovati na tu temu ( i majke koje tvrde da je HPV vakcina cisti otrov) :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Upravo tako! Ja sam svoju kći cijepila bez puno razmišljanja, doktorica nam je održala predavanje u školi, a najžalosnije od svega je to što su iz 3 razreda na cijepljenje otišlo samo 5 cura.

      Izbriši
  10. Super tekst i jos bolje sto ti zaista pises o svemu.I ja sam imala HPV,CIN 2,trajalo je 2god.od dijagnoze do izljecenja.Srecom pa nisam morala na kolposkopiju,imam prijateljicu koja je i to prosla i smrzavanje tekucim dusikom,i to u 2 navrata.Prosla sam samo sa vaginaletama,moja je dr.smatrala da ce biti dovoljno pustiti organizam da se sam obrani.Papu sam radila tada svaka 3,pa svakih 6 mj.Jako me strah bilo,i danas svaki papa nalaz cekam sa nekom strepnjom.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Potpuno te razumijem, i nakon 15 godina, svaki put sam pod stresom kada čekam Papu, ali znam da redovita kontrola može puno toga napraviti.

      Izbriši
  11. Draga martina,
    Tvoj blog pratim gotovo svakodnevno vec godinu dana, teme su izvrsne i raznolike. Mislim da je izvrsno da si odlucila podijeliti svoje iskustvo i staviti bubu u uho o vaznosti pregleda i potencijalnim velikim posljedicama zaraze HPV-om. Ali kao lijecnik moram kritizirati uvodni dio clanka jer je u njemu mnostvo stvari pomijesano ili napisano krivo. Vidi se da si proucavala tematiku i trudila se na neki nacin sazeti i pribliziti problem citateljicama, sto je pohvalno, ali poluistine i krive informacije ne pomazu nikome. Nadam se da se neces uvrijediti i da ces ovo shvatiti kao dobronamjernu kritiku.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Naravno, kao što vjerojatno znaš, ja nisam stručna osoba i uvodni dio teksta je napisan pomoću izvora koji sam stavila u post. Drugi dio je moje iskustvo i moje mišljenje koje ne mora biti točno. Zapravo je poanta posta da ukažem na važnost redovitih pregleda i potaknem mlade da čuvaju zdravlje, medicinske pojmove i ostalo što spada u struku, kontam da će svatko upitati stručnu osobu (liječnika), Molim te da nam kao stručnjak, ispraviš ono što je pobrkano i savjetuješ.
      Hvala :))

      Izbriši
  12. Martina, dodala bih samo da se Papa Nikolau testom ne dokazuje prisustvo HPV virusa, ono se dokazuje specijalnim genetskim pregledima čelija iz uzorka, a trenutno je najpouzdanija PCR tipizacija. Rezultat Papa Nikolau testa može biti kakav si opisala i bez prisustva HPV-a. Mnoge HPV infekcije se tokom života i spontano povlače, što je dobra vest. Loša je vest je da je zaraženo preko 70% stanovništa, a novi nezvanični podaci ukazuju na još veći broj. Evo, ja sam kao medicinska sestra dodala ono na šta mislim da je anonimna mislila. Verujem da se nećeš ljutiti, a činjenica je da ljudi pre potraže informaciju na netu, nego kod lekara. Mada, kada uzmemo u obzir kakvi su nam lekari, ova pojava uopšte nije za čuđenje. Tvoj post je imao za cilj podizanje svesti mladih i zato te maksimalno podržavam, jer nije ceo život žene u mazalicama (mada ih puno volimo). Ljubim te puno :*

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kada sam ja otkrila HPV, prvo je PAPA pokazao promjene, nakon toga me doktorica poslala na ostale pretrage (brisevi, kolposkopija a potom biopsija), kako ja nisam struka,opisala sam postupak "svojim" riječima a poanta svega je bila da ukažem na važnost redovitih pregleda kroz moje iskustvo.
      Hvala ti na stručnom objašnjenju i informacijama, žao mi je da anonimna čitateljica nije dodala na što je mislila.
      Pusa!

      Izbriši
  13. Našla sam čak i članak koji kaže kako papa test nije potrebno raditi često, nego svakih 3-5 godina valjda, što je po meni čista glupost, Bolje jednom godišnje napraviti i biti siguran!
    VCE test

    OdgovoriIzbriši