Riječ "beauty" je vrlo moćna u psihi žena i to proizvođači itekako znaju i koriste u svojim reklamnim kampanjama. Kada se tome doprinesu pridjevi poput "zdravo", "prirodno", "natural" i slično, čini se pun pogodak i bez razmišljanja kupujemo razne proizvode u nadi da ćemo učiniti puno za naš izgled i zdravlje.
Danas vam donosim neke od kozmetičkih obmana kojima se zavaravaju krajnji potrošači i na koje treba obratiti pozornost.
- prva stvar koja je momentalno IN i hit je prirodna kozmetika. Pod parolom "prirodno" prodaju se razni brendovi koji koriste sintetičke sirovine, puno konzervansa (alkohol) što nije dobro za kožu, rafinirana ulja a znamo da su nerafinirana korisna u njezi kože, no zakon je takav i tu ne možemo puno ali možemo pripaziti na sastav. Problem sa prirodnom kozmetikom je u tome što ljudi ne znaju koji su to sastojci prirodni, a koji nisu. Mala je vjerovatnost da kozmetika koja stoji na policama bilo koje drogerije ili ljekarne ima u sebi prirodne konzervanse,a prirodni konzervansi postoje samo su puno skuplji od kemijskih konzervansa. Prirodnu kozmetiku je najbolje potraziti među aromaterapeutima gdje se izrađuje pred vama ili za vas.
- kozmetika bez štetnih sastojaka (nije nužno prirodna): odlučile ste kupovati proizvode bez silikona, parabena, umjetnih bojila, SLS-a itd? Puno brendova nudi takve proizvode ALI ipak provjerite sastav. Vrlo često se proizvođači hvale kako su izbjegli jedne sastojke ali proizvod može sadržavati Phthalates (butyl benzyl phthalate (BBP) i dybutyl phthalate (DBP)), Butylated Hydroxyanisole (BHA) , Oxybenzone, Mirisi/Fragrance što može podrazumijevati bilo kakvu kemiju jer proizvođači nisu dužni napisati sastav.
- prema zakonu, svi proizvođači kozmetike, dužni su navesti popis sastojaka (INCI) na svojim proizvodima ALI, postoji još jedna kvaka. Naime,prema FDA (Američka uprava za hranu i lijekove) sastojci koji se nalaze u proizvodu ispod 0,1 % ne moraju biti prikazane u popisu sastojaka. Vjerujem da postoje brendovi koji i tu činjenicu koriste, ali to ne možemo znati.
- organska kozmetika je bolja?-mnogi brendovi se hvale sastojcima dobivenih iz organskog uzgoja što je super ali ne i nužno najbolje. Potrošači misle da je prirodno automatski i sigurno za njegovu kožu i potrebe, ali istina je bitno drugačija iz dva osnovna razloga: organske formulacije ne proučavaju molekulu po molekulu. Organski proizvodi su napravljeni od biljnih ekstrakata koji sadrže od 10-100 različitih molekula. Takav sastav kosi se sa svim alergološkim studijama koje slijede naputak da na minimum treba svesti broj molekula u formulacijama, jer dermatolozi upozoravaju - što je više molekula to je veća mogućnost za alergijske reakcije. Agresivne reklame "organski", "prirodno" nisu u potpunosti opravdane jer ne znamo porijeklo sastojaka, ne znamo listu alergena i ovakva kozmetika može izazvati alergije i upale.
- proizvođači nisu dužni navesti pH vrijednost svojih proizvoda koja je vrlo bitna radi djelotvornosti proizvoda, kao ni činjenicu koriste li nanočestice u svojim proizvodima za koje se vjeruje da djeluju štetno ali još nema konkretnih dokaza. Negdje sam pročitala podatak da prema propisu Europske komisije, kreme za sunčanje koje sadrže nanočestice od 2014. godine će morati označiti u popisu sastojaka.
- jedna od najvećih obmana je definitivno marketing. Djevojke od 15 godina koje reklamiraju anticelulitne kremice, botoksirane glumice i zvijezde koje su zaštitna lica mnogih anti age linija su globalno zavaravanje na koje većina nasjeda. Tko ne bi želio imati ten poput Monice Belluci??
- luksuzna ambalaža je jedan od najvećih marketinških trikova i zavaravanja kupaca jer proizvođači itekako znaju koliko su nam lijepe i slatke bočice melem za oči i dušu pa nerijetko plaćamo masno ambalažu, a ne njen sadržaj.
- parfemi i kozmetika koja se na tržištu prodaje pod original (kopije) i parfemi koji imaju neke svoje nazive a trude se imitirati originalne parfeme su izuzetno štetni za zdravlje. Provedeno je istraživanje gdje je u sastavu pronađen URIN i ANTIFRIZ koji su poslužili kao zamjena za stabilizatore koji se nalaze u originalnim parfemima i kozmetici. Stručnjaci upozoravaju da se ova kozmetika ne proizvodi u sterilnom okruženju i da može sadržati kancerogene sastojke čija je upotreba zabranjena u kozmetičkoj industriji. Njihova upotreba može imati dugotrajne posljedice počevši od osipa i očnih infekcija, pa do trovanja olovom, oštećenja srca, bubrega i živčanog sustava. Svi originalni kozmetički proizvodi proizvedeni su u strogo kontroliranim uvjetima i testirani su prije puštanja na tržiše, dok se kod jeftinih kopija ne pridržavaju tih pravila i koriste supstance koje su zabranjeni u ovoj grani industrije.
Krenimo sad na konkretne primjere:
- anticelulitni piling i gel za tuširanje: po meni, jedna od velikih obmana jer na sam celulit teško da će djelovati proizvod koji se ispire s kože. Obično su viših cijena jer kao imaju neku važnu zadaću a zapravo rade istu stvar kao svi ostali pilinzi i gelovi s tom razlikom da su dodani neki sastojci koji dreniraju kožu (ružmarin, kofein..). Ovi proizvodi teško mogu djelovati na celulit osim u smislu pripreme kože za daljnju njegu.
- kreme protiv bora s kolagenom: mit kojim su godinama kozmetičke kuće zavaravale potrošače. Molekula kolagena je prevelika da djeluje preko kože. Koristan je u kozmetičkim operacijama i tretmanima, ali preko kreme ne djeluje. Jednako vrijedi za hijaluronsku kiselinu koja je za razliku od kolagena dobra u kremama jer ovlažuje kožu, ali na bore nema prevelikog učinka.
- kavijar, razni kristalići i kvarc koji se koriste u proizvodima također nemaju dokazane učinkovitosti u preparatima za njegu. Optički stvaraju blistavu kožu, trenutno osvježe lice a prodaju se po četveroznamenkastim ciframa
- puževa sluz u kojoj se nalazi alantoin koji dokazano ubrzava zacijeljivanje kože, potiče rast stanice in vitro, a u većim koncetracijama je keratolitik (ljusti kožu), može ublaziti manje ožiljke ali ne nadajte se da će izravnati lice prepuno ožiljaka od akni jer to ne može. Tu jedino pomažu dermatološki tretmani poput npr. lasera.
- cimet za celulit ili mitesere: cimet je izrazito agresivan na kožu i može se koristiti tek u posebnim pripravcima koje treba preporučiti stručna osoba. Nadražuje kožu i sluznice a masovna upotreba u proizvodima protiv celulita je bezrazložna, posebno eterično ulje koje nije prikladno za svakodnevnu i laičku upotrebu. (dr Stribor Marković)
- silikonski proizvodi za vrhove kose NE mogu oporaviti kosu već samo zagladiti.
- igra riječi i slogani : " S potpisom prirode", "U suradnji s prirodom" " Ublažava crvenilo", "Otklanja umor" ne garantira da su proizvodi zaista prirodni niti da proizvodi dugoročno otklanjaju probleme.
- razni vitaminski i antioksidativni serumi i kremice koje redom ne opravdavaju svoju cijenu. Najviše me ljuti kada vidim da se stavljaju jeftini sastojci koji nisu loši ali prodaju se po previsokim cijenama. Moj savjet je da se uvijek dobro informirate kod takvih proizvoda i ukoliko vidite vitaminsku kremu pakiranu u teglici, a posebno po visokoj cijeni, glatko ju preskočite jer vjerojatnost da će Vaša koža dobiti nešto od tih vitamina je vrlo mala.
Postoji svakako još mnogo primjera i slučajeva, marketinških trikova i globalne obmane, definitivno ću pisati o oj temi ponovo, a ukoliko nisam navela neki primjer, rado bih da podijelite s nama u komentarima.
Oznake: čitanje sastojaka, kozmetičke obmane, kozmetičke zablude, preparativa, savjeti, štetni sastojci