KAKO PREPOZNATI AROMAKOZMETIKU I UPOTREBA ETERIČNIH ULJA

Posted by Dear Skin at 02:14
Ukratko: jadne mi. Jedva smo naučile što je prirodna kozmetika, već smo ubrzo nakon toga saznale za organsku, aromakozmetiku i razne ostale varijante i inačice prirodne kozmetike. Taman smo naučile kako biljna ulja moraju biti hladno prešana (klik) već su se pojavili pojmovi poput eteričnih ulja i razne recepture. Kako se svi počinjemo okretati što prirodnijem, pazimo što nanosimo na svoju kožu i kožu naših najdražih a tržište je preplavljeno raznim brendovima koji nude prirodnu kozmetiku kao i aromakozmetičarima koji rade individualne proizvode prema potrebama, osjetila sam potrebu ukazati na neke činjenice.  Ponovno smo zasipane raznim ponudama, razlikama u cijenama i mnogim nedoumicama.
Danas ću Vam pokušati objasniti kako prepoznati što zapravo koristimo i neke osnovne razlike koje mi "obične" žene često ne prepoznajemo.
Obzirom da nisam stručnjak aromakozmetike ili farmaceutike, nadam se da mi nećete zamjeriti na mojem "običnom" izražavanju bez upotrebe stručnih termina.
Dakle, aromakozmetika je ukratko kozmetika koja koristi arome, odnosno esencije, odnosno eterična ulja.
Na tržištu su danas dostupna skoro sva eterična ulja i svatko ih može kupiti i upotrebljavati, međutim, ako niste upoznate sa djelovanjem, korištenjem i nekim osnovama, savjetujem Vam da ne kupujete na svoju ruku i koristite ih prema neprovjerenim recepturama. Pitate se što su to eterična ulja?
 ETERIČNA ULJA (skraćenica eu) su hlapljive tvari dobivena iz biljnog materijala tiještenjem ili destilacijom:
  • vrlo brzo prodiru u organizam
  • niti jedno eterično ulje  ne smije se koristiti direktno na koži već se ukapavaju u biljna ulja i tako koriste, pa stoga ako ste negdje pročitale kako eterično ulje cimeta djeluje na celulit, znajte da ga ne smijete mazati direktno na kožu jer možete zaraditi ozbiljne iritacije. Zato paziti da se  eterična ulja koriste u mješavinama biljnih i da nisu iritativna. Izuzetak su samo tri : prava lavanda, čajevac i ravensare ali i s njima oprezno.
  • neka eterična ulja mogu biti fototoksična što znači da ga ne smijete koristiti prilikom izlaganja suncu. Često me ljuti u nekim recepturama kada vidim fototoksično eu a da to nije naglašeno. Neka od fototoksičnih eu ulja su limun, bergamot, celer, limeta i macerat gospine trave (nije eu ali je fototoksično).
  • ne pridržavanje receptura. Ako ste se upustile u samostalno izrađivanje pripravaka, onda ako piše 16 kapi, upotrijebite zaista 16 kapi, ne povećavajte količinu misleći kako ćete brže riješiti problem bez savjetovanja s stručnom osobom. Riskirate neželjene kožne reakcije.
  • neka eterična ulja su strogo zabranjena u trudnoći i za vrijeme dojenja
  • kao kod biljnih ulja, i za eterična ulja vrijedi jednako pravilo: kupovati od renomiranih proizvođača s certifikatom. Ulja iz DM-a po 10 kn nisu primjerena za upotrebu na koži. Ona se koriste za aroma-lampe u svrhu mirisa.
  • još jedna činjenica na koju treba obratiti pozornost a to su kemotipovi. Na primjer, ako u nekom receptu piše samo eu ružmarina, taj recept nije potpun. Točno definirani kemotip određenog eu je iznimno bitno jer primjerice ružmarin postoji kao tri kemotipova:  kemotip cineol (za cirkulaciju i celulit),kemotip verbenon (za njegu mješovite kože u kombinaciji s biljnim uljima), kemotip kamfor (kao analgetik kod bolnih mišića i reume). Primjera je još mnogo zato ne kupujte i ne koristite eterična ulja koja nemaju točno određen kemotip na etiketi, jer zaista nije svejedno koji ćete ružmarin upotrijebiti u losionu protiv opadanja kose.

Kada smo naučili osnove o eteričnim uljima, moram napomenuti da su određene vrste prilično visoke cijene. Razlog je jednostavan i nadam se svima jasan. Koliko latica ruže je potrebno za nekoliko mililitara eteričnog ulja? Na tone, isto tako smilje i mnogi drugi biljni materijal. Nedavno sam pisala o maceratima i maceriranju (klik) Koliko je cvjetova potrebno za macerat? Svega nekoliko, prema tome, što je povoljnije? Složit ćete se: macerat. Šačica cvijeća u nekom biljnom ulju ne iziskuje visoku cijenu. ALI: macerat cvijeća i eterično ulje nije isto i nema jednako djelovanje. Eterično ulje je laički rečeno srž, duša i esencija biljke, macerat je samo "umočena" biljka u ulju i ne može imati djelovanje kao eterično ulje. 

Vratimo se na temu i poantu posta: danas na tržištu postoje mnoge kreme i proizvodi pod nazivima određenog sastojka. navest ću primjer "Krema od smilja" (Helichrysum Italicum) i usporediti dva različita proizvoda pod istim nazivom.

PROIZVOD 1:
SASTAV: Hidrolat smilja, macerat smilja, ulje jojobe, bademov vosak, biljni glicerin
CIJENA: 75 kn
KOLIČINA: 50 grama
PROIZVOD 2:
SASTAV: Water, Vitis Vinifera (Grape) Seed Oil, Glycerin, Cetyl Alcohol, Caprylic/Capric Triglyceride, Cetyl Palmitate, Squalene, Peg-20 Methyl Glucose Sesquistearate, Methyl Glucose Sesquistearate, Fragrance, , Tocopherol, , Hydrogenated Coco-Glycerides, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Extract, Laureth-7, , Sucrose Palmitate, Hexyl Cinnamal, , Rosmarinus Officinalis (Rosemary) Leaf Extract, Glycine Soja (Soybean) Oil, Glyceryl Linoleate, Sodium Hydroxide, Benzyl Salicylate,  Helichrysum Italicum Extract, Linalool, Limonene, Citral, Oenothera Biennis (Evening Primrose) Oil, Borago Officinalis Seed O
CIJENA: 425 kn
KOLIČINA :50 ml

Na prvom primjeru vidite da je krema od smilja napravljena sa hidrolatom i maceratom smilja, dok je u drugom primjeru upotrijebljen je ekstrakt smilja. Sukladno tome prva krema može biti niže cijene ali i slabijeg djelovanja od drugog u kojem se nalazi sami ekstrakt koji nije nužno eterično ulje ali ni njegova cijena nije potpuno opravdana po meni.
izvor slike
Sljedeći primjer je "Krema od ruže" (Rosa damascena)- ovaj tip ruže se najčešće koristi,ali postoje još mnoge vrsta eu ruže.
PROIZVOD 1:
SASTAV:  hidrolat ruže, hladno prešano ulje sjemenki grožđa, prirodni emulgator, glicerol, alantoin.
CIJENA: 120 kn, 50 ml
PROIZVOD 2:
SASTAV: Hidrolat ruže, ulje ploda divlje ruže, biljni glicerin, biljni vosak, vitamin E
CIJENA: 78 kn, 50 ml
PROIZVOD 3:
SASTAV: Voda, ulje kikirikija, ekstrakt sljeza, pčelinji vosak, ekstrakt gospine trave, mandingo (shea butter), ulje avokada, saharoza distearat, ulje masline, prirodni miris (eterična ulja), citronelol*, geraniol*, linalool*, limonen*, citral*, farnezol*, benzil alkohol*, eugenol*, ružin vosak, ekstrakt ružinih latica rosa damascena, ekstrakt šipka, lanolin, lecitin.
CIJENA: 200 kn, 30 ml
 Naziv "krema od ruže" nije netočan ali krema u kojoj se koristi samo hidrolat ruže po meni nije pravi predstavnik.  Btw. hidrolat je cvjetna vodica koja nastaje kao nusprodukt prilikom destilacije što je odlično ali to nije to. Hidrolati se ne mogu uspoređivati s uljima po djelovanju. U drugom primjeru korišten je hidrolat ruže i biljno ulje ploda divlje ruže što je bolje od prvog primjera i ne loš sastav ali još uvijek nema eteričnog ulja same ruže. U zadnjem primjeru korišten je ekstrakt što također nije potpuno ono što želimo jer nema eu ruže.

Generalno, ni jedan od ovih proizvoda nisu loši niti želim reći da ih ne treba koristiti, ali upotreba hidrolata i biljnih ulja znatno smanjuje cijenu proizvodnje.

Nažalost, nisam pronašla ni jedan pravi primjer krema koje sadrži baš eterična ulja smilja ili ruže što me ne čudi jer su ona zaista rijetkost u proizvodnji radi njihove visoke cijene.
Ekstrakt ne mora biti nužno eterično ulje, i najvjerojatnije to nije. Kada se koristi pravo eterično ulje obično je to navedeno u deklaraciji. 
ZAKLJUČAK: želite li kremu od smilja, ruže, lavande, ružmarina ili slično, obratite pažnju na sastav, nije isto koriste li se macerati i hidrolati, ekstrakti ili prava eterična ulja (rosa damascena (rose) flower oil)

Kupujete li proizvod, obratite pažnju na onu zvjezdicu ispod popisa sastojaka koja otprilike izgleda ovako: * sastojak prirodnog eteričnog ulja ili *natural essential oils

Koristite li eterična ulja? Prepuštate li njihovu upotrebu stručnjacima ili se dobro informirate?

Aromakozmetika je vrlo kompleksna tema, teško je sve objasniti u jednom postu, pa ću se ovom temom pozabaviti kroz nekoliko pojedinačnih postova.


44 komentari:

  1. Odlican post, hvala!
    Samo me jedno buni - na bocici eu cajevca iz dm-a pise da je za kozmeticku upotrebu?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Misliš na ona Das gesunde? Da, oni su primjereni za kozmetičku upotrebu, ja sam konkretno mislila na ona uljca koja stoje pored svijeća a služe kao mirisi za aroma lampe, no morala samnaglasiti da ne bi netko pomislio kako ih može koristiti u kozmetičke svrhe.

      Izbriši
    2. Da, da :) Ta druga nisam ni videla, doduse, to me je i zbunilo. Hvala na odgovoru.

      Izbriši
  2. Super post...nisam baš stručnjak za eterična ulja...koristim eterično ulje čajevca već oko 2 godine za sve i svašta...najviše za intimnu njegu jer mi jako pomaže (osjetljiva sam dolje)....probala sam iz Bio trgovine i iz Dm-a.....jedan je jeftiniji od drugoga za 40 kn nisam nikada obracala paznju zasto.....dosta sam tvrdoglava oko tako da mi je duže trebalo da isprobam to ulje ali je super....eto meni pomaže.....ne smijem ga koristiti samog jer iritira kožu.....i sama sam pametovala pa sam umjesto 5 kapi odmah stavila 10 normalno da sam pogriješila.....treba slušati što se kaže :D....koristim ga čak i za čišćenje lica kada mi lice poludi.....i sada sam pogledala da i SINUSAN spada u eterična ulja....koristimo ga godinama....za nosić i sinuse spasioc :D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Najbolja stvar za intimnu njegu, ako si osjetljiva i često imaš problema, od srca ti preporučujem aromara gyno pro mješavinu eteričnih ulja. Recenzirana je i na ovom blogu.
      http://eyedetoxx.blogspot.com/2014/03/aromara-gyno-pro.html

      Izbriši
    2. Hvala na preporuci,baš ću pogledati. :D

      Izbriši
    3. Nažalost, mnoga eterična ulja koja su iritativna slobodno se prodaju. Da se mene pita, neke stvari bih dozvolila prodavati samo profesionalcima jer su žene nedisciplinirane, koriste ih prema svom nahođenju i time samo zarade iritacije. Aromarin Gyno pro je za svaku preporuku, uvijek ga imam i pravi spasioc za intimne poteškoće.

      Izbriši
  3. I ja sam koristila iz dm-a ulje čajevca za lice,naravno ne samostalno i koža mi je svejedno reagirala crvenilom. sastojci na ovom iz dm-a: melaleuca alternifolia leaf oil, limonene, lialool, naturlicher bestandteil im atherischen ol. Ivana

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Čajevac je iritativno ulje i može izazvati iritacije kože i sluznica. Ako si koristila u svrhu akni, znaj da postoji puno bolji izbor ulja od čajevca koji je zapravo samo antiseptik.

      Izbriši
  4. Odlican post. Imam masnu i problematicnu kozu te sam pocela koristit aromakozmetiku od Green Girl. Zadovoljna sam i sve vise pocinjem citati sastojke i ostalih proizvoda koje koristim. U zadnje vrijeme primjecujem sve veci broj proizvođaca prirodne kozmetike na fb pa me zanima kako i moze li se uopce provjeriti i vjerovati koliko kvalitetne sastojke koriste i stavljaju u proizvode. Jeli cijena moze biti nekakva sigurnost? Hvala ti na savjetima i odgovorima na prijasnja postavljena pitanja. Puno srece :))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I moj odabir je Green Girl i zapravo nemam potrebu isprobavati druge, kod nje sam sigurna u sirovine koje upotrebljava a prema sastojcima koje koristi nema joj premca, Njene kreme sadrže ekstrakte i to više njih ovisno o koži dok mnogi koriste samo macerate i/ili hidrolate što nije loše ali se ne može mjeriti. Cijena nije garancija, neki zaista precjenjuju svoje proizvode. Nedavno sam naletila na jedan serum od jedne aromakozmetike koji košta 700 kn a sastojcima ne opravdava. U principu su proizvodi s hidrolatima i maceratima povoljniji i to je realno ali neki proizvođači nabiju nepotrebno visoku cijenu kako bi utjecali na psihu kupaca misleći da je skuplj-bolje.
      Hvala ti puno na čitanju i lijepim željama :)

      Izbriši
  5. Fenomenalan post, draga Martina <3
    Nisam do sada koristila etericna ulja, cesto ih posmatram, ali bas iz tog razloga sto ne verujem bas proizvodjacima ne znam kako da se odlucim za kupovinu.
    Ista stvar je i recimo sa arganovim uljem. Kada sam ga kupila prvi put rekli su mi da je cisto arganovo ulje, da bih na kraju saznala da je mesavina i da arganovo ulje postoji samo u tragovima. To je generalno problem, ne znas sta kupujes, a nas zene je lako zavarati lepom ambalazom i "dobrom" pricom :( Nazalost... Ja stalno citam i istrazujem, ali to je jako kompleksana tema i mislim da je tesko kupiti bilo sta i biti sigran da ste dobili ono sto ste platili :(

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Eterična ulja se kupuju baš od renomiranih i u specijalnim trgovinama. Danas je nažalost prisutna velika obmana potrošaća tako da zapravo ne znamo što kupujemo. Ne može pisati čisto arganovo ulje ako se radi o mješavinama. Vrlo komleksna tema i dobro je da se možemo informirati prije kupovine .
      Hvala ti :*

      Izbriši
  6. Ubila si ovim tekstom, fenomenalno!!! Nisam znala celu podelu, znam za razliku sa extraktima iz medicinske škole, ali ovako detaljno ne znam. U zadnje vreme gotovo opsesivno čitam sastav proizvoda i malo, malo se zaprepastim istim. Na kraju se pitam, jesu li nam napisali baš sve? :*

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dobro pitanje, čula sam da postoji neka rupa u zakonu gdje proizvođač nije dužan navesti baš SVE, ali to ću istražiti još o čemu se radi.
      Hvala ti :))

      Izbriši
  7. Genijalan post koji odlično objašnjava na razumljiv način. Bravo!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Drago mi je da ti je bio razumljiv, ovo je kompleksna tema i ima tu još puno za objasniti.

      Izbriši
  8. Koja je u pitanju skuplja krema, gde ima eu ruze?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jako dobro pitanje, zaista sam se namučila da pronađm primjer kreme s pravim eu ruže, ali našla sam samo jednu: John Masters Organics krema od ruže i marelice ali upitno je koje je ulje u njoj (pravo ili industrijsko)

      Izbriši
  9. ulja nisam kupovala od lani. ali kad ih kupujem to je onda obično u ljekarni ili u jednom od onih dućana sto drže sapune, eterična ulja, pčelinji vosak i sl. sjećam se jednog dućana ali se sada nemogu sjetit naziva

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tako je, ulja se kupuju u ovlaštenim prodavaonicama.

      Izbriši
  10. Super post, baš si nam lijepo objasnila razliku. Ja trenutačno naročito pažljivo čitam sastave i trudim se izbjegavati sve što mi se čini problematično, bolje bit siguran :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Znam koliko paziš i inače, a posebno sada kad posebno moraš paziti ;)
      Hvala :)

      Izbriši
  11. a što kažeš na dr.Hauschka kremu od ruže? i Decleor ulja- serume? ako može tvoje mišljenje, hvala! to su proizvodi koje jako dugo volim i (povremeno- ta ulja) koristim

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Za Decleor ulja ne znam, nisam nikad pročitala sastav, a Dr Hauscka je ok, mada me ponekad nervira silni alkohol kao konzervans. Ni oni ne koriste ulje u svojoj kremi već ekstrakt što može biti također macerat latica ili tako nešto.

      Izbriši
  12. Hvala na tekstu! Ne razumem se u eterična ulja, ali sam svesna da mogu da stvore probleme ako se pogrešno koriste pa njihovo pripravljanje ipak prepuštam stručnjacima.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Također i ja, imam dosta eteričnih ali bez konzultacije ih ne koristim.

      Izbriši
  13. Odličan post, iscrpan i vidi se da si uložila puno truda da nam sve lijepo objasniš i daš primjere :D Nemam puno iskustva s eu i iskreno ne znam koliko bih se usudila sama eksperimentirati s njima da ne bi napravila više štete nego koristi svojoj koži.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala ti, definitivno sam uvijek za ne eksperimentiranje.

      Izbriši
  14. Odlican post, Martina!
    Ja ih nisam bas koristila dosad, tek nedavno sam pocela, i to s citronellom eu protiv uboda jer su me komarci (ili nesto drugo) izjeli. Stavim si malo lavandinog ulja na kozu prije spavanja. Da li mi to bas djeluje ne znam. Ne da sumnjam u etericna ulja i njihove upotrebe, daleko od toga. Ali s obzirom da 'nemam nos', zivo me zanima da li to i kako kod mene funkcionira. ...
    Fascinantno podrucje, o kojem cu svakako vise istraziti.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala draga:)
      Ovo je jako kompleksna tema i područje. Što se tiče lavande, itekako djeluje na tjeranje komaraca, bolji san i umirivanje nakon uboda. Kod mene je problem što ne volim njen miris ali se ipak prisilim jer znam koliko je korisna.

      Izbriši
  15. Super post, baš je informativan :)

    OdgovoriIzbriši
  16. Imam eu lavande i koristim ga u aromaterapiji i jako retko, kapnem na pulsnu(e)tačke,to bi trebalo da otkloni glavobolju(tako su mi bar rekli).
    Za lice nisam još koristila,iako je u poslednje vreme ono alverde ulje od ruže jako popularno-meni inače miriši isto kao sredstvo protiv komaraca koje mažem bebi(limun).

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Toplo ti preporučam da ne koristiš bez konzultacije eterična ulja na licu. Za pulsne točke ok, tako i ja radim. Alverde ulje od ruže nije čisto i ja ga baš ne lajkam.

      Izbriši
  17. Drago mi je da postoje blogovi kao što je tvoj. Sve više obraćam pozornost na sastojke i ne kupujem gluposti. I ne nasjedam na kojekakve trikove.

    OdgovoriIzbriši
  18. Da li netko mozda zna gdje se moze nabaviti etericno ulje grozdja?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Kod nas nema, pogledaj na web shopu Aroma Zone. A za što se koristi?

      Izbriši
  19. U postu si spomenula kemotipe eu. Zanima me da li u uljnu mješavinu za sprečavanje opadanje kose ide eu ružmarin cineol ,ili ?

    OdgovoriIzbriši
  20. Zivo me zanima kako da upotrijebim ulje cajevca... imam suhu kozu i evo premisljam se u sta da ga stavim... xD

    OdgovoriIzbriši