SVE O RETINOLU

Posted by Dear Skin at 22:14

izvor slike by Gordana Sermek


Jedan od najmoćnijih sastojaka kada je u pitanju pomlađivanje kože, hiperpigmentacije, akne, ožiljci i bore je definitivno retinol koji je unatoč mnogim novim sastojcima ostao broj jedan i preporučuju ga skoro svi dermatolozi na svijetu. U današnjem postu donosim Vam sve što biste trebali znati o retinolu.


ŠTO JE RETINOL? u užem smislu, retinol je vitamin A, a vrlo često ćete se susresti s nazivima poput RETINOID i RETINOLNA KISELINA pa ti nazivi mogu zbunjivati. Svi potječu iz vitamina A, ali sve što počinje s "retin" ne znači da se radi o istom sastojku. 
  • Retinolna (retinoična) kiselina: derivat vitamina A, najčešće se nalazi u lijekovima koji idu na recept. Najučinkovitiji i najagresivniji oblik i često se pripisuje kod problema akni.
  • Retinoidi: zajednički naziv za sve derivate vitamina A u službi njege kože
  • Retinil palmitat: najblaži oblik iz skupine retinoida i zapravo je kombinacija retinola i palmitinske kiseline
  • Retinol: derivat vitamina A, najčešći oblik u proizvodima koji se mogu kupiti bez recepta i puno je blaži oblik od retinolne kiseline.
 Lanac pretvorbe ide otprilike ovako:
Retinol ( vitamin A ) -----pretvara se u retinaldehid---------koji se pretvara u retinoičnu kiselinu( Tretion).
KAKO RETINOIDI DJELUJU? Naša koža se prirodnim putem obnavlja za 30 dana, retinoidi djeluju tako da se vežu za receptore na stanicama kože i tako skraćuju vrijeme obnove na 20 dana pa površina kože postaje mlađa. Uklanjaju površinski sloj odumrlih stanica kože i povećavaju proizvodnju novih stanica kože i kolagena.
KOJI OBLIK IZABRATI? Retinoidi koji se izdaju na liječnički recept (retinoična kiselina, tretion) o kojem ste mogle čitati na blogu u ovom i ovom postu djeluju bolje i brže od onih koji se mogu kupiti bez recepta, ali to ne znači da da bezreceptni proizvodi nisu djelotvorni. Mnoge kreme na tržištu s retinolom djeluju, samo za njihov učinak treba više vremena i rezultate ne možete očekivati prije 6 do 12 mjeseci. Mnogi proizvođači koriste retinol u svojim proizvodima, a za postizanje maksimalnog učinka važna je odgovarajuća koncetracija. 
Kada kupujete, pripazite da proizvod sadrži 1% retinola i više jer s manjim, teško da će biti rezultata. (ovdje mislim na bezreceptne proizvode). Neki od takvih proizvoda možete pronaći među Avene, Vichy, Roc, Paula's Choice, La Roche Posay itd. i važno je kontinuirano korištenje. Na ovom linku imate korisnu tabelu s jačinom preparata. 
NUS POJAVE RETINOLA:

  • ljuštenje kože- ovo je najčešća nuspojava kod retinoične kiseline i potpuno normalna. Vrlo je važno da hidratizirate kožu običnim hidratantnim kremama 30 minuta nakon retinoične kiseline i radite jako nježan piling svaki drugi dan. Ako je ljuštenje izrazito, smanjite upotrebu na nekoliko puta tjedno.
  • crvenilo- kod osjetljive i nježne kože, crvenilo je vrlo česta nuspojava. Obavezno za početak izaberite najblaži oblik (retinil palmitat). Rezultati će biti sporiji ali neće izostati.
  • suhoća i osjetljivost- retinoidi isušuju kožu, ali nemojte zbog toga odustati jer to može značiti da proizvod djeluje i obično traje nekoliko tjedana.Nakon upotrebe retinoida stavljajte hidrataciju 
KORIŠTENJE I PRAVILA KOD UPOTREBE RETINOLA:

  • koristiti navečer- bez obzira na uputstva, proizvode s retinolom obavezno koristite navečer, nikako za dnevnu njegu. 
  • prorijedite upotrebu-ako primjetite jaku nadraženost, ljuštenje i prhutanje, proizvod koristite nekoliko puta tjedno, u ostale dane samo hidratantnu kremu
  • obavezna SPF zaštita- retinoidi stanjuju kožu i čine ju osjetljivom, zato je jako bitno da preko dana koristite SPF proizvode s što većom UV zaštitom
AKNE I RETINOL: dermatolozi će vrlo često preporučiti upotrebu retinola u borbi protiv akni i to u najjačem obliku. Proučite kako se takve kreme koriste (klik). Retinol omekšava stanice kože tako da masnoća izlazi na površinu, pa ako uz retinol koristite salicalnu kiselinu, benzoil peroksid pripazite na reakcije. Najbolje je retinol koristiti sam navečer a ostatak njege prebaciti za jutro.
KADA SE NE SMIJE KORISTITI RETINOL?

  •  trudnice i dojilje ne smiju koristiti retinol. Neka istraživanja su pokazala da postoji vezanost vitamina A s urođenim manama kod djeteta. 
  • na suncu- nikada nemojte koristiti proizvode s retinolom na suncu i dnevnoj svjetlosti jer je fotosenzitivan, propada na dnevnoj svjetlosti a može uzrokovati hiperpigmentacije, crvenilo i opekline.
PRIRODNA ALTERNATIVA RETINOLU? Najpoznatija prirodna alternativa retinolu je ulje ploda divlje ruže jer sadrži retinolnu kiselinu, ali postoje neki sporovi oko postojanja tretinoina u ulju divlje ruže. Prisustvo tretinoina u uljima divljih ruža je upitno. Dok su neki znanstvenici isti pronašli u malim koncentracijama, drugi poriču da ulje sadrži taj oblik vitamina A. Bilo kako bilo, ulje divlje ruže je vrlo djelotvorno  za tretiranje bora, ožiljaka, opeklina, oštećene kože i upalnih bolesti kože.
KOME TREBA RETINOL? Retinol je izuzetno efikasan sastojak kod pomlađivanja kože, i iako mu to nije jedina namjena jer se koristi i u borbi s aknama, za obnovu kože posebno nakon sunčanja, hiperpigmentacije i protiv ožiljaka, vrlo je važno da dobro prosudite treba li Vam ovakvi preparati. Naravno da u mladim 20-tim ili 30-tim ne trebate ovako agresivan sastojak, te njegovu primjenu odgodite za kasnije godine. U slučaju kožnih problema, dermatolog će Vas uputiti u njegovu primjenu i procijeniti jeste li kandidat za retinoid.

Da li je retinol i Vaš prvi izbor u anti-age njezi ili Vam se neki drugi sastojak pokazao učinkovitijim?

97 komentari:

  1. Super post, nisam znala da se razlikuju sastojci. Imaš li iskustva s vichyevim filerom? Vidjela sam da reklamiraju da ima retinol

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvala :) Imam, koristim ga trenutno, zapravo završavam s njegovom upotrebom pa će uskoro i recenzija istog.

      Izbriši
  2. Mene zanima koji je najbolji serum sa retinolom?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nema najboljeg, gledaj samo koji oblik ima i u kojoj je koncetraciji. Naravno, ovisi o tvojoj diciplini i da ga koristiš barem 6 do 12 mjeseci.

      Izbriši
  3. Ja taman kad zaboravim na njega ti me podsjetiš da je krajnje vrijeme da ga konačno isprobam u nekom obliku :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ma sigurna sam da ćeš ga početi koristiti, iako se na tebi ne vidi prevelika potreba :)

      Izbriši
    2. Hvala ti :) ali ima ima potrebe, treba na vrijeme početi bitku :)

      Izbriši
  4. E stvarno divan post. Ja za sad pazim da ovog sastojka nema u kozmetici koju korostim. I dobro je da si pisala da ljudi znaju kad ne smeju da ga koriste. Odlican post :*

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Heej, jesam li ja nešto lijepo propustila???
      Hvala ti :*

      Izbriši
  5. Jednom si pominjala, ali sad sam vec zaboravila gdje i ne mogu ti naci na postu, koja je to krema sa retinolom koju moze prepisati doktor? Da li bi je mogla prepisati moja doktorica opste prakse da ne moram ici dermatologu jer to je kod nas ovdje jedna totalna procedura ako ne idem privatno, a doktor opste prakse mi nikad ne bi dao uputu dermatologu samo jer ja imam hir da dobijem recept za takvu kremu. :-)
    Ja sam imala neku potkoznu bubuljicu pa sam za nju uzela Avene Triacneal koji takodje sadrzi neki oblik retinola. Iako mi je cisto lice, uzela sam je da imam za tako neke situacije jer opet racunam da mi je u mojim godinama bolje da mazem ciljano takvo nesto sto ujedno utice i na bore, nego neko jako sredstvo za tinejdzere od kojeg ce mi se samo koza isusiti, a to ne zelimo. :-))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Procedura je velika, kod nas ju nemože prepisati doktor opće prakse već dermatolog. Prvo je postojao Retin A, pa su ga izbacili i uveli zamjenu Airol a sad ni njega nema pa je neka treća pod nazivom Locacid. Triacneal je super priprema lica za retinoide, sadrži slabiji oblik vitamina A ali djelotvoran i eto, ta je krema primjer kako retinoidi djeluju i na bubuljice i na bore. Upotreba mora biti jednaka poput krema na recept. I pazi, i ona može isušivati, zato obavezno nakon 30-60 minuta stavi nešto hidratantno ako ga koristiš na većoj površini kože.

      Izbriši
    2. Martina ja sam izgleda neki cudni izuzetak :-) Uopste nemam masno lice a Triacneal mi nimalo ne isusuje, cisto kao da sam neku malo mat kremu namazala. Prvih par dana mi je istjerala van par gadosti i sad je sve super. Ali ipak je nemam namjeru pravo mazati jer niti bora, niti bubuljica. Al neka je u kupatilu za dane PMS ako nesto opet krene jer fenomenalno sanira one potkozne. Pretpostavljam da je super za one koji imaju pravo akne i komedone, plus utice da ne nastaju i bore. Kod nas ima Airol grcki i moze bez recepta. Nije ni skup, ako se varam. To je do skoro koristila drugarica jer ima akne.

      Izbriši
    3. Isušivanje se dogodi s kontinuiranim korištenjem npr 10 dana uzastopce, a i ne mora biti kodsvakog.Dobra je ta krema, odlična za te potkožne gadove iako kod nekih ih može izvući još jače.

      Izbriši
  6. Bas mi je drago da si sumirala sve u jednom postu.
    Za retinol nisam ni znala dok ti nisi pocela pisati o njemu.
    Ovo ljeto sam putovala preko bare i kupila sam tamo La Roche-Posay Redermic R (intensive).
    Naravno, proucila sam sve tvoje postove jos jednom, kao i odgovore na komentare i pitanja citateljica :)
    To mi je bilo od velike pomoci.
    Nemam problema sa zatezanjem i ljustenjem koze, jer bogato hidratiziram kozu.
    Postepeno sam je pocela stavljati i na podrucje oko ociju i nije bilo nikakvih iritacija ni crvenila, kao ni na ostatku lica.
    Nakon samo 2 nanosenja, lice mi je "bljesnulo".
    Nestalo je sivilo, bezivotnost tena kojeg nisam bila iskreno ni svjesna, kao da je koza prosijala, ali na lijep nacin.
    Nakon samo mozda najvise 10 nanosenja, polako su nazobijalne bore pocele da gube na dubini, kao i sitne bore na celu i jedna odvratna bora izmedju obrva...postale su plice i manje primjetne.
    Imam dosta oziljaka od akni, drugarica mi je rekla da su mi i oziljci postali plici, mada sam se istrenirala da ih vise i ne gledam, jer se samo bacam u depru :)
    E s cim muku mucim su akne, one veeeeeeelike, potkozne, nema ih puno, do sada 2-3, ali su bas strasne.
    Na pocetku je bilo OK, pa je onda dosao period kada mi je lice izgledalo kao u pubertetlijke, sve neke bubuljice.
    Ali sve je vrijedilo, jer je promjena i vise nego ocita, a jos nisam potrosila pakovanje koje sam kupila.

    Sto se mene tice, vrijedi koristiti samo radi toga sto ten "bljesne", a da ne spominjem oziljke i bore.
    Hvala ti puno sto si nam otkrila ovo cudo.

    Ne znam da li bi bilo od ikakve pomoci otici na ciscenje lica?
    Mada sam primjetila da mi se pore ne pune i da imam dosta manje mitesera.

    Hvala ti jos jednom!!!!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Woow, ti si zaista brzo vidjela promjene! Obično se prvi pomaci vide tek za nekoliko mjeseci i baš mi je drago zbog toga. Jedna od nuspojava retina su i akne jer on djeluje tako da masnoća iz stanica izlazi na površinu. Nije kod svakog tako ali moguće je da u početku lice bude još gore. Probaj ubaciti neki proizvod s salicalnom kiselinom ili benzoil peroksidom i koristi ujutro ili kombiniraj retinol jednu večer a ovo drugo, drugu večer. Nakon godine dana sve bi se trebalo očistiti i lice biti baš lijepo samo treba biti uporan i to dočekati :)

      Izbriši
  7. Za sve ljubiteljice Airola u Beogradu ga jos mozete kupiti.Koristim ga toćno onako kako je navedeno u
    prijašnjem postu vezanom
    za uporabu i osim ljuštenja te pojaćane dehidracije nemam drugih nuspojava( navecer kad ga stavim nemažem nikakvu kremu poslije njega jer nemam potrebe).Moram samo još napisati da vam je blog sigurno najbolji na prostorima bivše ex yu i molim vas samo tako nastavite.S užitkom čitam svaki vas post.( oprostite ako imam koju pravopisnu grešku pišem na mobitelu tako
    da...) lp, Carla

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Airola ima u Beogradu?? Super informacija, uskoro putujem u Bg pa koliko sam se do sada raspitivala, nigdje ga nisu mogli pronaći.
      Hvala ti draga Carla na čitanju :))

      Izbriši
  8. Znate li možda može li retinol pomoći kod bradavica? Imam po licu puno sitnih bradavica. Pa si mislim, ako ovi preparati uzrokuju ljuštenje kože može uklone njih. Ima na našem tržištu Sona krema i gel (adapalen)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Da, bradavice se mogu liječiti retinoičnom kiselinom koja izaziva jače ljuštenje, ali za takvu kremu moraš dobiti recept od dermatologa i strogo se pridržavati pravila koja sam opisala.

      Izbriši
  9. Odličan post!
    Ja planiram za 10 god.krenuti sa retinolom,sa 27.god. sam jako zadovoljna svojom kozom,uz tvoje savjete koza mi izgleda odlicno!
    Hvala ti na svom trudu koji unosiš u blog,pisanje i recenzije

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hvla tebi na čitanju :)
      Definitivno imaš itekako vremena za retinol :)

      Izbriši
  10. Ovo je genijalno,ja pojma nisam imala ništa o tome :)

    OdgovoriIzbriši
  11. nedavno sam i sama uvela retinol u svakodnevnu njegu, navečer nakon čišćenja lica... ne mogu reći da sam primjetila neku značajniju promjenu (koristim ga možda neka dva mjeseca) ali mi ne smeta licu, a to mi je najbitnije :D

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Prve pomake možeš očekivati za nekih 6 mjeseci, a opet ovisi i koji proizvod koristiš

      Izbriši
  12. Martina možeš li mi preporučiti neku kremu koju mogu kupiti u ljekarni ili na internetu.Imam normalnu kožu lica.Trenutno koristim od Lieraca High Peel pa kad tu kremu potrošim probala bi nesto sa retinolom.Kupila sam Estee Lauder Advcanced night repair serum ali je jos na cekanju,pa me zanima smijem li s njim kombinirati neku kremu s retinolom?Hvala puno!Super si☺


    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Lierac High Peel sadrži AHA kiseline a njih nikako ne treba istovremeno koristiti s retinolom. Ja sam jako zadovoljna s ROC proizvodima i sadaje izašla nova poboljšana linija ProCorect. Dobre su Avene Triacneal i Eluage, LRP Redermic. Estee Lauder Advcanced night repair se može kombinirati ali ne ispod proizvoda s retinolom jer on mora ići na suhu i čistu kožu.Najbolje je da ga koristiš ili ujutro ili u večerima kada ne stavljaš retinol.
      Hvala ti :)

      Izbriši
  13. Bok! Bas sam se uzivila čitajući post pa sam si malo i razmislila o tome dali treba mozda uzet neku pauzu osim one tjekom ljetnih mjeseci od kiselina? Ja konkretno koristim trenutno noviderm boreade sl s mlijecnom kiselinom , dali kontinuirano i dugotrajno koristenje ove i slicnoh krema moze nastetit kozi? Inace ova krema mi je dobra....jedino sto neznam njen ph i koliko god sam kopala nisam mogla naci taj podatak a znam da je on bitan da bo krema uopce bila ucinkovita, retin nisam probala ali ozbiljno razmisljam i tome

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nisam upoznata da takve kreme (AHA ili retinol) mogu naštetiti dugoročno. Žene koje ih koriste, upotrebljavaju ih bez prestanka, jedino kada se postignu rezultati (uklanjanje mrlja, bora, akni i slično) smanji se tempo korištenja na nekoliko puta tjedno a ne svaku večer. Problem je kadajednom napraviš pauzu bilo da se radi o AHA ili retinolu, sve se vračana staru a ponovni početak znači ponovne nuspojave (ljuštenje..)

      Izbriši
    2. Aha, super onda! Ja stvarno nisam imala nikakve nuspojave s ovom kremom pa cak ni peckanje ni ljuštenje tako da tu nemam brige, hvala na odgovoru; ))

      Izbriši
  14. Odličan post, drago mi je da su navedene i korisne, ali i nuspojavne reakcije.

    OdgovoriIzbriši
  15. ja skoro godinu koristim airol, medutim citala sam da airol vise ne postoji neko neka druga zamjenska krema, ako neko ima link ili sliku bilo bi super pa da mogu zamoliti nekoga u inostranstvu da kupi....

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Zamjena za Airol je Locacid, sve je isto samo drugi proizvođač.

      Izbriši
  16. Ne koristim retinol, iako bih s obzirom na godine, trebala početi :D Odličan post draga :)

    OdgovoriIzbriši
  17. Koristim retinol (tretinoin gel) oko mesec dana,inace imam masnu ka kombinovanoj a osetljivu kozu lica i primecujem da mi se lice nekako uglacalo,perutam se,ali ono sto me najvise nervira,je to sto su mi izasle neke bubiljice,suzdrzavam se da ih iscedim jer cu napraviti jos gore, koliko je koza sad osetljiva,pa na njih stavljam samo effeclar duo+.Nadam se da je ovo samo faza i da ce proci.Inace imam 28 godina. Mika

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Bubuljice prilikom korištenja su normalna pojava jer retinol izvlači sebum i neistoće iz kože na površinu. Tako je i kod mene i treba se strpiti neko vrijeme da sve izađe i onda bude super.

      Izbriši
  18. bok!
    imas li informacije gdje se moze kupiti Locacid i po kojoj cijeni? ili ide a recept?
    inače, tretnoinom se služim već dvije godine i ne namjeravam prestati.
    i propovjedam o religiji vitamina A gdje god mogu.
    btw, hvala na trudu i informacijama.
    pozz

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sve isto kao i Airol, na recept i mislim da je oko 100 kn. I ja godinama trubim o vitaminu A a na svoje oči sam vidjela što može napraviti.
      Hvala ti na čitanju :)

      Izbriši
  19. kako tretirati kozu ako retinol spali kozu :( koliko dugo oporavak traje?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Najmanje 30 dana koristiti iskljucivo nesto za oporavak: Lrp cicaplast,bepanten,pantenol. Pazi da ostala kozmetika nema nikakve kiseline ni alkohol. Dobre su kreme za ultra osjetljivu kozu. Umivati se mlakom vodom bez gelova,sapuna i pilinga. Prebrisat samo fizioloskom otopinom. Preko dana obavezna krema s mineralnom zastitom

      Izbriši
  20. isuse 30 dana :( hvala puno :( samo jednom sam nanijela i na par mjesta me bas boli, nis zasada ne radim osim sto stavljam hladan oblog, a na netu samo pisu o aloe veri i nekim kremama.. hvala jos jednom :(

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Hladan oblog i aloe vera gel trenutno olakšavaju, ali za oporavak pogrešno tretirane kože treba proći 30 dana kako bi se stanice kože obnovile.

      Izbriši
  21. Odličan post, točno toga sam tražila - sve neophodne informacije u jednom mjestu.
    Ja do sad nisam koristila retinol, ali s obzirom na godine, moram ga uskoro konačno probati.

    OdgovoriIzbriši
  22. Da li ima tko iskustva s Locacidom?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Locacid ti je isti kao Retin A ili Airol.

      Izbriši
  23. Znaš što mi je jedino čudno i vjerojatno bih se zbog toga dvoumila oko upotrebe retinola - upravo činjenica da isušuje kožu!
    Koliko znam, sa godinama i dolaskom bora koža obično i je suha, neelastična i treba hrpu hidratacije i hranjivosti (znam po svojoj mami koja muku mući sa kožom koja je pod starije dane suha, a cijeli život joj je bila masna i mješovita). Kako uskladiti to dvoje, da istodobno djeluje na bore, a i hrani kožu??!!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Retinol isušuje, ako govorimo o retinoičnoj kiselini. Međutim, danas postoji puno krema u kojima se nalazi oblik retinol ili retinol palmitat uz dodatak hijaluronske kiseline i drugih sastojaka koji njeguju (npr Roc Pro Correct). Ukrajnjem slučaju ako te isušuje neki proizvod s retinolom, nakon pola sata smiješ preko staviti dodatnu hidratantnu kremu.

      Izbriši
  24. Pozdrav, koji je izvor informacije da se uz retinol ne smiju koristiti AHA kiseline? Istraživački tim Paula's Choice u jednom od svojih videa na YouTube govori suprotno, da reitnol ide i uz vitamin c i uz AHA/BHA, naravno - ako koža podnosi te da postoji prilično i to recentnih studija koje to dokazuju. A njima vjerujem jer se pozivaju na dokazana istraživanja, a ne rekla-kazala informacije. Hvala.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Pozdrav, nikada neću napisati da se c vitamin, aha kiseline i retinol koriste istovremeno jer sva tri rade isto: čine kožu osjetljivom i eksfoliaciju i ta tri sastojka istovremeno mogu dovesti do pravih posljedica i burnih reakcija. Postoje preparati koji već usastvau imaju retinol i aha kiseline poput Triacneala ili Glytone ali takve kreme već imaju izbalansirane postotke pa i tada mogu nekome napraviti kaos na licu. Onaj ko je iskusan i zna kako neka koristi ali za masovnu upotrebu kod neiskusnih ili onih koji se prvi put susreću nikada ne bih to preporučila. Bolja opcija je nekoliko večeri koristiti retinol, istale večeri aha kiseline a ujutro c vitamin. Nikako sve zajedno. Paula's Choice ima preparate koji su na bazi retinaldehid što je dosta slabo i od njih ne treba očekivati čudo kao kod retinoične kiseline.

      Izbriši
  25. Hvala na odogovoru, ali pogubila sam se malo u argumentaciji. Linkat ću video o kojem pričam, dakle ne radi se o proizvodima Paule's Choice ili bilo kojem konkretnom proizvodu već o generalnom pravilu smije li se ili ne smije. A oni kažu, to jest ne oni nego oni kažu da studije i istraživanja kažu da smije.
    Uz napomenu - ako koža podnosi. Naravno da može dovesti do posljedica i burnih reakcija, ali to ne znači da se NE SMIJE; odnosno da su ti sastojci međusobno kontraindicirani. To znači da ih neke kože mogu podnijeti zajedno, a neke ne mogu. Stoga mislim da je informacija da se retinol ne smije koristiti istovremeno kad i AHA kiseline ili krivo formulirana ili dezinformacija (bitno je jer netko to možda koristi redovito i koža mu dobro podnosi i onda ovdje pročita da radi nešto krivo).

    https://www.youtube.com/watch?v=enGs4DkEU2A
    http://www.paulaschoice.com/expert-advice/anti-aging/_/six-retinol-myths-busted

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ja se slažem s tobom, i sama sam puno proučavala. No ja sam napisala "ako uz retinol koristite salicalnu kiselinu, benzoil peroksid pripazite na reakcije" mada stvarno ne preporučam istovremenu upotrebu retinola s ostalim agresivnim sastojaka, iz svog iskkustva, posljedice se mogu sanirati mjesecima. Ako netko to želi neka koristi ali savjet da pripaze.

      Izbriši
  26. Draga Martina,
    bravo za odlicne postove.
    Imam 56 god.koza lica mi je dosta suva, dehidrirana i sa dosta bora.
    Resila sam da probam tretman sa retinolom, ali ne znam koju hidrantnu kremu da kupim za posle tretmana,koja je najhidrantnija...
    I jos nesto napravila sam domaci serum C po tvojem receptu i stavljam ga ujutru, pa pitam dali mogu produziti i sa serumom.
    Koristim zastitnu kremu Roc (50 ) ali procitala sam da je bolja zastita lica sa prirodnim uljem od chileanske maline...imas li komentar u vezi toga.
    Pozdrav,

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Meni su osobno odlične LRP kreme i njih sam najčešće koristila kada sam intezivno koristila retinol, također i Eucerin ima odlične hidratantne kreme pa najbolje da zatražiš testere i probaš. C serum dapače, njega ujutro a retinol navečer i to je dobitna kombinacija.
      Što se tiče zaštite, ja i dalje koristim kreme jer su mi pouzdanije, čileanska malina i lješnjak imaju najveći SPF što se tiče ulja ali i dalje prenizak kada koristiš retinol.

      Izbriši
  27. Koj vid na Retinol e bezbedan/korisan,sto stvarno ce delovati na osoba od 27 godina? I dali ako nemas brcke,moze se uzimati kako preventivno,za da bi odlozio proces pojave brcke? :)
    Koja krema je dobra i kvalitetna za ta vozrast?

    Pozdrav iz Makedonija :)


    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sa 27 godina se itekako može koristiti retinol i kao prevencija. Pogledaj od Avene Yesthal, Eluage ili Vichy Liftaktiv i La Roche Posay rederic R

      Izbriši
  28. Draga Dear Skin,

    već neko vrijeme čitam o retinolu, tretionu i sl. - budući da patim od masne kože, proširenih pora, ožiljaka i hiperpigmentacije. Čitajući tvoj blog odlučila sam se na revoluciju :) - jer su do sada su svi moji tretmani bili jednokratna i kratkotrajna pomoć bez neke dugoročne strategije i rutine.
    Koža mi dobro podnosi aha kiseline iz seruma koje sam koristila (i preko ljeta na večer, a preko dana krema sa spf 50 ), a za par dana idem i na veće koncentracije u kozmetičarke - 35%. Također, naručila sam i kojični sapun :). Od jeseni uključila bih i tretion :) al ne znam koji i kako ga nabaviti. U mom mjestu u BiH nema ništa slično u ljekarnama već odavno kako mi kažu, pa bi mi pomoglo ako imaš viška koju kremicu ( retin a, airol, locacid) za kupit ili bar siguran link za narudžbu?

    Pozdrav od big mama

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Draga big mama, u Hrvatskoj se tretion sada zove Locacid ali treba za njega liječnički recept tako da se ne može samo tako kupiti. Ako ti što znači, u Srbiji i Crnoj Gori postoji i Airol i može se nabaviti bez recepta. Ako koristiš tretion onda zaboravi na AHA kiseline

      Izbriši
  29. Hvala na odgovoru, ali zar nije ranije pisano da je moguće par večeri u tjednu koristiti retinol ( u mene će biti Ariol) a ostale večeri aha ( biodermin serum), ili bolje ne...

    Ako ipak ne, sad me muči: nakon tretmana i krema s aha kiselinama koliko vremena treba proći do početka upotrebe Airola?
    Puno pozdrava od Big mama



    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Što se tiče AHA i BHA kiseline, možete je koristiti paralelno s retinolom, ali prilagodite upotrebu u skladu s reakcijom kože. Najčešće je prava kombinacija naizmjenična upotreba umjesto istovremene. Na primjer, jednu večer nanesite BHA, drugu večer pauza, treću retinol, četvrtu pauza i tako redom, Možda će vam pasati jednu večer retinol, drugu BHA bez pauze,

      Izbriši
  30. Hvala, puno si mi pomogla jer od tebe sam saznala za sve ove "pomagače". Nisam ni mislila koristiti istovremeno sve proizvode, nego ovako kako si navela.

    Pozdrav

    OdgovoriIzbriši
  31. Postovani,

    mozete li mi reci smem li da koristim Serum sa retinonol (SkinMedica) 2 nedelje posle retinoicnog hemijskog pilinga? Serum nanosim uvece , kao nocnu kremu.
    Hvala unapred.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Možete naravno. Ako dođe do nekih iritacija obavezno prorijediti upotrebu.

      Izbriši
  32. Postovani,

    mozete li mi reci smem li da koristim Serum sa retinonol (SkinMedica) 2 nedelje posle retinoicnog hemijskog pilinga? Serum nanosim uvece , kao nocnu kremu.
    Hvala unapred.

    OdgovoriIzbriši
  33. Koristim Airol vec nedelju dana, i nakon toga imam reakciju na kozu lica, crvenilo, i perutanje koze. Dva dana sam prekinula upotrebu kreme, ali jos uvek imam reakcija cak i na neka nova mesta na licu.
    Molim Vas za savet u vezi ovog, dali treba da koristim neku dodatnu kremu ili da ne koristim nista na licu dok imem te reakcije i dali da produzim da koristim Airol. ,

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Obavezno razrijediti upotrebu i koristiti Airol 1-2 puta tjedno i u danima kada se ne koristi, stavljati samo blagu kremu.

      Izbriši
  34. Hvala :)
    Vec mi je puno bolje,pocela sam da koristim Eucerin Aqua porin uvecer,nema vise zatezanja, koza se umirila potpuno.
    Pozdrav iz Skopje!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Odlično, iza Airola nakon pola sata možeš staviti Eucerin a u večerima kada ne koristiš Airol samo Eucerin.
      Pozdrav i tebi :))

      Izbriši
  35. Da li treba hidratacija nakon nanošenja kreme sa retinolom,s obzirom na to da kreme nisu toliko jake?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Svakako, retinol treba ostati sam na koži 30 minuta i potom nanijeti hidratantnu kremu

      Izbriši
  36. Odgovori
    1. Pisala sam o njemu u starijim postovima pa bacite pogled. Djeluje na bore ali ima jake nus pojave

      Izbriši
  37. Zdravo koristim airol vec dve nedelje i imam crvenilo,perutanje osooveno oko nadusnice i pod uste i jako me svrbi i pece zanima me dali mogu koristiti cisto arganovo ulje ili pa akko mozete mi preporuciiti neku drugu kremu inace koza mi je kombinirana hvala pozzz

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Sada obavezno prestani korištenje nekih 7 dana i samo maži ili arganovo ulje ili običnu hidratantnu kremu. Kada ti se oporavi koža kreni sa retinolom ali oprezno: 2 puta tjedno pa kasnije 3 puta tjedno, nikako svaku večer.

      Izbriši
  38. Citajuci komentare,shvatila sam da retin samo kod mene ne djeluje,vec druga tuba je pri kraju a rezultati nula,da stvar bude gora,stanje se pogorsalo,novih sitnih borica gomila i jos onih dubljih,koje su se cini mi se i produbile vise odkad koristim retin,inace imam 33 god.jako suhu kozu,hiperpigmentaciju...jos uvijek koristim i nadam se tom cudu...

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nije svaki retinol jednak, ne znam što točno koristiš? I može isušivati kožu zato stalno napominjem da treba paziti na hidrataciju (pola sata nakon retinola i tokom dana puno seruma, ulja i krema)

      Izbriši
  39. Koristim airol kremu 0,5.trudim se da postupam onako kako savjetujes,ali rezultata nema,ni sama ne znam da li nastaviti ili ne..

    OdgovoriIzbriši
  40. Zaboravih napomenut da uz to jos koristim c serum(iz kucne radinosti)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ovisi kolike su ti hiperpigmentacije i bore, rezultati se mogu osčekivati od 6-12 mjeseci. Naravno, ne odgovara sve svakome jednako. Pokušaj sada pauzirati nekih mjesec dana i prati svoju kožu.

      Izbriši
  41. Zdravo, mene zanima da li ta krema moze pomoci kod permanent make up-a obrva. Naime uradila sam trajnu sminku i nisam zadovoljna rezultatima, a negdje sam procitala da obnavljanjem koze blijedi pigment trajne sminke. Da li biste mi vi preprucili da koristim tu kremu? Unapred hvala na odgovoru.

    OdgovoriIzbriši
  42. Zdravo, uradila sam permanent make up obrva sa kojim nisam zadovoljna. Citala sam dosta o obnovi koze i naisla sam na ovu stranicu. Ako mozeteda mi kažete da li bi ta krema pomogla u blijedenu pigmenta trajne sminke buduci da vazi za kremu koja obnavlja stanice koze? Unaprijed hvala na odgovoru

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nisam sigurna da djeluje na permanentni makeup, najbolje se savjetovati sa onim tko ga je stavljao.

      Izbriši
  43. Zdravo, mene zanima da li ta krema moze pomoci kod permanent make up-a obrva. Naime uradila sam trajnu sminku i nisam zadovoljna rezultatima, a negdje sam procitala da obnavljanjem koze blijedi pigment trajne sminke. Da li biste mi vi preprucili da koristim tu kremu? Unapred hvala na odgovoru.

    OdgovoriIzbriši
  44. koristim retinol 1% kremu tjedan dana..navecer..hidratiziram e.arden hidratantnom kremom..i ugodno pecka sad vec, nije crveno uopće ali mi je koža divna , životnija . Prije sam navečer stavljala jasonov serum C vitamin ...a tu sam vidjela da ga preporučate ujutro što po mom nije ispravno jer c vitamin zna oksidirati na dnevnom svjetlu i nema neke koristi od njega...da li je ok napraviti ovakav protokol: 2 x tjedno navecer retinol + hidratantna krema, 3 x tjedno vit c navecer, 1 dan u tjednu ništa osim neke punije kreme a jedan dan kokosovo ulje?
    Hvala Vam

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. C vitamin ima najbolju ulogu danju jer štiti od slobodnih radikala. Istina, nestabilan je i brzo oksidira ali koristi se po pravilima: na čistu i suhu kožu nanese se C vitamin i ostavi samog 20-30 minuta jer mu je to vrijeme djelovanja i što napravi za to vrijeme-napravi i potom se stavlja dnevna krema. Naravno da za tih 20-30 minuta se ne smije biti na suncu kako ne bi oksidirao a i preporuka je da se koriste kvalitetni preparati sa stabilnom formulom C vitamina. Protokol ti je super jedino bih izbacila kokosovo ulje i zamjenila ga nekim drugim biljnim uljem.

      Izbriši
  45. Poštovana, imam pitanje (naravno:) ) ali prvo bih htjela pohvaliti Vaš trud na ovom blogu. Vjerno čitam od prvih postova i puno mi je pomoglo, pogotovo što se preparative tiče jer me to više zanima. Sad pitanje, recept od dermatologa nemam pa gledam gdje bih mogla kupiti i koju veziju. Zanima me dali imate kakvu informaciju o Vitacid 0,1% kremi ? To je jedino što ja vidim na ebayu da se može bez recepta od ovih "jačih" vezija. Hvala unaprijed na odgovoru

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Draga Ana, nisam upoznata sa Vitacid, trebala bih vidjeti sastojke ali nije problem dobiti recept kod dermatologa. Hvala na čitanju i pohvalama :*

      Izbriši
  46. Poštovani
    Mene zanima vaše mišljenje za retinol od dermalogicaovernight . Nakon 5dana mi se koza počela pružat i osjećala sam prilikom nanošenja peckanje i crvenilo. A preko dana koristim dermalogica hidratantnu kremu. Koliko dugo smijem nanositi retinol?
    Hvala unaprijed.;))

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dermalogicin retinol je jedan od najjačih bezreceptnih retinola na tržištu i zato ga treba koristiti vrlo pažljivo (zrno graška za cijelo lice). Peckanje i crvenilo je normalna nus pojava kod tako moćnih retinola i treba nakon pola sata staviti hir+dratantnu kremu te ne koristiti nikakve pilinge ili drugu kozmetiku sa agresivnim sastojcima. Evo ovdje sam ga recenzirala http://eyedetoxx.blogspot.hr/2014/09/dr-stribor-hidratantna-krema-vanilija.html

      Izbriši
  47. Veliki pozdrav😊 zahvaljujem se na iscrpnim informacijama , i ja sam resila da po vasim uputstvima pocnem sa retinolom. Medjutim, Airol niti bilo kakav tretinoin nisam mogla da nadjem uopste u apotekama, pa sam narucila da mi se izradi u apoteci krema koja ima tretinoin u istoj koncentraciji kao Airol. Pocela sam juce sa upotrebom, stavila pantenol nakon sat vremena od nanosenja te kreme. Nadam se da ce krema biti delotvorna kao i Airol. Hvala na svim savetima.

    OdgovoriIzbriši
  48. Veliki pozdrav😊 Kako nigde nisam uspela da nadjem Airol u Srbiji, narucila sam da mi u apoteci naprave kremu koja sadrzi tretinoin u istoj koncentraciji kao Airol. Koristim prvenstveno zbog upornih fleka koje imam, ali i zbog manjih nepravilnosti. Posle ove kreme, nakon sat vremena, nanosim pantenol mast. Nadam se da ce ova pravljena krema biti delotvorna kao Airol. Hvala na dosadasnjim iscrpnim informacijama.

    OdgovoriIzbriši
  49. Veliki pozdrav😊 zahvaljujem se na iscrpnim informacijama , i ja sam resila da po vasim uputstvima pocnem sa retinolom. Medjutim, Airol niti bilo kakav tretinoin nisam mogla da nadjem uopste u apotekama, pa sam narucila da mi se izradi u apoteci krema koja ima tretinoin u istoj koncentraciji kao Airol. Pocela sam juce sa upotrebom, stavila pantenol nakon sat vremena od nanosenja te kreme. Nadam se da ce krema biti delotvorna kao i Airol. Hvala na svim savetima.

    OdgovoriIzbriši
  50. Pozdrav!
    Dermatolog mi je prepisao Triacneal od Avene radi akni. Nemam ih mesto puno, ali zbog mog nestrucnog istiskivanja imam i pokoji oziljak. Imam 23 godine tako da bora nemam, tek jednu sitnu na celu koja se malo nazire. Tako da se nadam da ce mi ovo u tome pomoci. No moj problem je drugi, taj Triacneal mi jos nije poceo isusivati lice, koristim ga tek 3-4 dana. Ono sto me zanima je koju da hidratantnu kremu koristim a da me ne zamasti dodatno. Znaci koju god da stavim, lice mi bude masno tolko da mogu przit nesto na njemu. Posebno celo. Ostatak lica nije tolki problem. Probala sam effaclaf H, pa sam dobila neki osip o toga. Trebam nesto blago, jer se bojim da ce mi ako bas nista ne budem koristila bore bit prije i jace vidljive.
    Unaprijed hvala na pomoci :)

    OdgovoriIzbriši
  51. Pozdrav!
    Dermatolog mi je propisao Triacneal od Avene za akne. Nemam nekih vecih problema, ali od mog nestrucnog tiskanja uz akne imam i pokoji oziljak. Ne nesto previse dubok, vjerujem da bi se i sama koza oporavila samo bi vj trebalo vise vremena pa se nadam da ce mi Triacneal i u tome pomoci. Bora nemam, no zbog nepravilne njege bojim se da bi mogla imat i prije nego sto treba. Imam 23godine. Problem je u tome sto ja jednostavno ne znam kakvu hidratantnu kremu da uzmem a da ona meni jos vise ne zamasti lice. Znaci, taj Triacneal mi jos uvijek nije poceo isusivati, jer ga koristim tek 3-4 dana, ali kad pocnem sto da uzmem? Probala sam i Effaclar H koji je namjenjen posebno i osjetljivoj kozi, skroz je blaga pa sam dobila neki osip a i odma bi mi lice bilo masno toliko da bi mogla przit nesto na njemu. Imas li neki savjet za mene?
    Hvala unaprijed :)

    OdgovoriIzbriši
  52. Poštovana,oduševljena sam savjetima i svime o čemu pišeš. Koža mi je masna,sa dosta mrlja i ožiljaka od akni.Koristim retinol već 2 mjeseca i prezadovoljna sam njegovim djelovanjem. Pojavi se perutanje i crvenilo koža,ali tad ga prestanem koristiti dok se koža ne smiri.Uz retinol stavljam i gel od aloje i tri puta sedmično kokosovo ulje. Tokom dana koristim kremu sa zaštitnim f.30. Zanima me neki serum,ili krema na bazi C vitamina. Šta mi možeš preppručiti? Hvala i lijep pozdrav!

    OdgovoriIzbriši