TIPOVI, STANJA I BOLESTI KOŽE: KAKO PREPOZNATI?

Posted by Dear Skin at 20:49

Preduvjet za pravilan odabir kozmetike je prepoznavanje tipa svoje kože što je ponekad prilično težak zadatak, a primijetila sam da mnogi ne znaju prepoznati svoj tip i stanje kože. Zašto je to važno? Kada znate kakvu kožu imate, lako ćete odabrati pravilne čistače, serume, kreme i na koncu pudere koji također zahtijevaju poznavanje svog tipa kože.
U zimsko vrijeme kada suh zrak i niske temperature štete koži, većina misli kako im je koža suha. S druge strane, ljeti kada se poveća proizvodnja sebuma, automatski mnogi pomisle da imaju masnu kožu. Te zablude mogu biti potpuno pogrešne jer se ne mora raditi nužno o suhoj koži ako zateže ili o masnoj ako se zasjaji nos. 

TIPOVI KOŽE:
  • normalna koža: čista, baršunasta na dodir, sjajnog i zdravog izgleda. Karakteristično je da nema proširene pore a prištići se javljaju samo za vrijeme mjesečnice.
  • suha koža: vrlo čest tip kod osoba svih dobnih skupina, a najčešće kod žena iznad 40 godina radi naglog opadanja lipida i ceramida u rožnatom sloju. Karakteristike su osjećaj zategnutosti nakon čišćenja, ima jako male pore, nema elastičnosti, svrbež i jače ili slabije ljuštenje
  • masna koža: uobičajena je za osobe u mladenačkim godinama i ranim 20-ima, ali nije neobično da se ovaj tip kože nastavi i u zrelijoj dobi. Karakteristike su široke pore, vrlo elastična, brzo se zasjaji, sklona miteserima
  • mješovita koža (klik): kombinacija suhog i masnog tipa kože. Obrazi su obično suhi, zatežu i nedostaje im vlage dok je na području T zone (čelo, nos i brada) koža masna, često s proširenim porama, miteserima i pojačanim sebumom.
Osim tipova kože, postoje i stanja kože. Stanje kože može biti trenutno ili stalno i vrlo je važno prepoznati uz tip i stanje svoje kože.  

STANJA KOŽE:
  • osjetljiva: bez obzira na tip kože, svaka može biti i osjetljiva. Najčešće je povezana sa suhom kožom, ali ne mora biti pravilo. I masna koža može biti osjetljiva. Karakteristike su burno reagiranje na vanjske uvjete (sunce, vjetar, suh zrak), na kozmetičke preparate (crvenilo, plikovi, peckanje, svrbež), pa čak na deterđente i omekšivače
  • dehidrirana: ovo stanje kože se najčešće pojavljuje kod svih tipova. Vrlo često ju se zamjenjuje s suhom kožom jer su simptomi slični, no razlika je u tome što dehidriranoj nedostaje vlage a suhoj koži lipidi (masnoća). Itekako i masna koža može biti dehidrirana i to je najčešći uzrok povećanog mašćenja kože.
  • starenje: pad tonusa, stvaranje bora i sivilo lica je stanje s kojim se susrećemo prije ili kasnije. Kod nekih osoba se znakovi pojavljuju već s 30, kod drugih kasnije i važno je naglasiti da ovo stanje kože nije nužno povezano s godinama jer na ovo stanje najčešće utječu genetika, način života i njega.
  • mladenačke akne
  • alergije
Na koja stanja možemo utjecati:
  • osjetljivost: izbjegavanje stvari i sastojaka koji Vas iritiraju, zaštita kože od sunca, vjetra, hladnoće i reguliranje stresa i prehrane
  • dehidriranost: unos veće količine tekućine, biranje hidratantnih preparata i promjena načina života kao npr. prestanak pušenja.
  • alergije: izbjegavanje alergena i preparata koji ju uzrokuju, a posebno kod alergije na sunce, izbjegavanje istog.
Na koja stanja ne možemo utjecati, možemo ih samo ublažiti:
  • starenje
  • mladenačka koža 
Kako izabrati pravilnu njegu i podlogu za svoj tip kože pisala sam u ovom postu. 
Kako prepoznati svoj tip kože?
U mnogim ljekarnama, dermatološkim ordinacijama i sličnim mjestima postoje specijalni uređaji koji analiziraju kožu. Ja sam probala mnoge uređaje i metode i svi su redom "pogodili" moje stanje i tip no imajte na umu ako želite što točnije rezultate, na takva testiranja odlazite bez makeup-a i kreme na licu kako bi rezultati bili što točniji.
I bez čuda tehnologije, same možete odrediti svoj tip kože  pomoću nekoliko metoda:
1. Očistiti makeup i umiti lice blagim gelom za umivanje i osušiti kožu tapkajući mekim ručnikom.
2. Pričekati sat vremena jer za to vrijeme, koža se vraća u normalu, odnosno u svoje prirodno stanje. Po mogućnosti ne dirati lice.
3. Prislonite papirnatu maramicu na dijelove lica, posebno obratite pažnju na T zonu. Na papir zapišite za svaki dio lica napomene. Na primjer: obrazi suhi (maramica je potpuno suha), nos mastan (na maramici se vidi sebum) itd. Kada usporedite sve rezultate, lako ćete prepoznati o kojem se tipu kože radi. 

NAPOMENE:
- razni tretmani u kozmetičkim i dermatološkim salonima mogu narušiti tip i stanje kože. Ako ste se podvrgle na primjer laseru ili AHA kiselinama a prije toga imale masnu kožu, ona može postati normalna pa čak i suha.
- sjajna koža ne znači isključivo masna. Koža ako je dobro prokrvljena i cirkulacija dobro radi, može se sjajiti svojim prirodnim sjajem
- ljuskice i zatezanje ne znači nužno suha koža. Moguće da je jako dehidrirana pa se buni ljuskanjem i perutanjem.
- lice može imati čak tri vrste kože, na primjer obrazi normalni, T zona masna a oko očiju suha koža. 

BOLESNA STANJA KOŽE: nažalost, postoje i neka bolesna stanja koja su najčešće kronična i često neizlječiva. Okidač je najčešće genetika, pad imuniteta, stres pa čak i nepravilna njega.
  • dermatitis: kronična upala područja kože (seboreični: vlasište, lice, kosa, iza ušiju, gornji dio prsiju i leđa, te atopijski dermatitis koji se najčešće pojavljuje kod djece. Karakteristike su perutanje kože, crvenilo, svrbež i suhoća. 
  • psorijaza: crvene mrlje na području tijela, laktova, koljena i tjemena. Karakteristike su crvene mrlje prekrivene bijelim ljuskicama, svrbež i suhoća.
  • urtikarija: poznatija podnazivom "koprivnjača" jer se na koži pojavljuju uzdignute promjene poput onih kada se opečete na koprivu. Promjene mogu biti crvene ili blijede, različitog oblika i veličine i obično svrbe. Urtikarija je reakcija obično na lijekove, hranu (školjke, jagode itd.) i otrove insekata.
  • gljivične infekcije koje najčešće uzrokuje candida
  • rosacea: kronična bolest koju karakterizira konstantno crvenilo, mogući upalni čvorići na površini kože, ispucani kapilari i osjetljivost.
Za svaku kožnu bolest ili ako sumnjate u nju obavezno posjetite dermatologa kako biste primili pravilnu terapiju.

Prema svemu ovome, moja koža ide ovim redoslijedom: TIP: mješovita, STANJE: dehidrirana i starenje, BOLESNO STANJE: rosacea. Pa ti sad njeguj :D

Koji je Vaš tip i stanje kože?

43 komentari:

  1. Masna, dehidrirana, osjetljiva koza, sklona potkoznim aknama :(

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dehidriranost može povećati mašćenje kože koja može imati za posljedicu stvaranje akni. Moraš poraditi na hidrataciji koja je prilagođena osjetljivoj koži. Izbaci sve moguće iritanse: propilen glikol, konzervanse, parfeme...

      Izbriši
  2. Mešovita, dehidrirana i napaćena hemijskim pilinzima (ljuspa se) i retinoidima, problematična kad odluči da takva bude, sklona pucanju kapilara. Suva oko očiju, sa sve boricama u 21. godini. Da li imate neku preporuku za dobru hidratantnu okoločnu kremu, koja bi možda malo ublažila borice? Vide se i kad ne pravim grimase. :( Koristila sam Neostratine proizvode, ali mi se čini da ne hidriraju dovoljno.

    Što se tiče bolesti, dodala bih još i keratosis pilaris (guščju kožu), koju neke moje poznanice imaju i na licu, ja imam po nadlakticama.

    Divan blog, uzgred, drago mi je da se neko toliko detaljno posvetio nezi kože i preparativi! :) Sve najbolje! :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tako je, guščja koža također spada u bolesna stanja kože. Što se tiče njege oko očiju, treba ti nešto jače. Probaj sada preko zime koristiti čisti shea maslac, jako dobro hrani a plus toga je anti age.
      Hvala ti puno, također :))

      Izbriši
  3. Moja je slična tvojoj: mješovita, suha oko očiju i osjetljiva. Najviše sam zadovoljna Dermalogica Ultracalming linijom mada još ne mogu pronaći dobru kremu za zimu. Dok ja isprobam sve prođe zima :-)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ima li ih u Srbiji? :) Guglam, ali ne nalazim informaciju. :(

      Izbriši
    2. Nisam sigurna, mislim da nema. Najbolje je ako imaš nekoga ovdje da ti pošalje. Mene je ta linija spasila, posebno serum.

      Izbriši
  4. Moja koza je normalna mozda blago mjesovita i jako osjetljiva, a s tim da me malo zateze vjerojatno je i dehidrirana.Mozete mi preporuciti neki serum koji ce nahraniti kozu a da je za osjetljivu kozu i nije komedogen.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jedan od dražih za osjetljivu kožu, Afrodita antistress od kamilice. Ne znam da li još postoji ali smirivao je rozaceu kada je bilo najteže.

      Izbriši
  5. Mješovita, dehidrirana, osjetljiva, mladenačka koža, policistični jajnici koji uzrokuju potkožne akne.

    OdgovoriIzbriši
  6. Na temelju cega se uspostavlja dijagnoza bolesti koze? Radi se neki nalaz? Nazalost, pojavila su mi se bas ta crvena ljuskava podrucja mjestimicno, nisam jos bila kod dermatologa, ali hocu ovih dana :-(
    Sto se koze lica tice, mjesovita, ali trenutno i dehidrirana...ali njegujem ju, pa sam opet zadovoljna :-)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Dermatolog bi trebao poslati na razne nalaze. Od briseva lica, do analize krvi, hormona i slično. Puno toga vide odmah i prepoznaju ali najčešće šalju na dodatne pretrage.

      Izbriši
  7. Pa ti sad neguj! Super ti je bre post. Stvarno ljudi ne znaju, ni kakvi tipovi koze postoje ni kako da prepoznaju sta je njima zapalo. Ja srecooom nemam mnogo problrmaticnu kozu. Jeste mesovita ali mesavina je masne i normalne. I nije dehidrirana lepo je hranim. Jbg imam problema sa bubuljicama kad hormoni polude a ako ne polude sve je pod kontrolom.

    OdgovoriIzbriši
  8. Tip kože masna i problemi su proširene pore i miteseri. U zadnje vrijeme mi je dehidrirana pa se ljušti malo čak, što tebi pomaže kod dehidrirane kože? Kupila sam Thayers Rose Petals tonik i počela koristiti ulje pšeničnih sjemenki, nadam se da će to pomoći. Samo ne znam kako ih koristiti zajedno, budući da umjesto hidrolata koristim obučnu vodu pa mi je nekako besmisleno prvo staviti tonik a onda lagano namočiti lice i onda ulje hmm

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Ulje pšeničnih klica je divno ulje ali nije za masnu kožu. Može biti komedogeno i mogu rasti pojačano dlačice. Bolji je izbor za tvoju kožu avokado, jojoba i lješnjak. Meni najbolje pomažu upravo biljna ulja, hidratantni serumi ivlaženje suhih prostora. Naravno, nekad ništa ne pomaže :( Jednostavn oje takvo vrijeme. Kadastaviš tonik dok se nije skroz osušio stavljaš ulje. Tonik ti u ovom slučaju zamjenjuje hidrolat ili vodu.

      Izbriši
    2. Puno ti hvala na odgovoru i pomoći. Upravo preko tvojih postova sam saznala za biljna ulja i zato počela koristiti, pšenićne klice jednostavno jer je to jedino hladno prešano ulje koje imam kod kuće (brat ga je koristio za kosu) ali mislim da ću kupiti još neka od ovih koja preporučuješ :)

      Izbriši
    3. Pšenične klice su super za kosu jer potiču rast. Topla preporuka da kupiš neko od navedenih, puno bolja opcija za tvoju kožu. Drago mi je da sam pomogla :*

      Izbriši
  9. Moja koza je suha i osjetljiva, povremeno se cak ponaša kao mješovita, a k tome imam i atopijski dermatitis. Divotica! :D No naučila sam živjeti s tim kao sto sam s godinama naučila prepoznati proizvode koji mi odgovaraju i one koji mi štete. Zapravo, još uvijek ih pronalazim... Najteže mi je pronaći odgovarajucu kremu sa SPF zaštitom jer mi cesto izazivaju iritacije pa zato najčešće umjesto njih koristim BB kreme sto nije idealno rješenje jer imam problem sa hiperpigmentacijama pa bih zapravo trebala koristiti bolju zaštitu, no zasad je to jedino rješenje. Kroz borbu sa AD-om sam naučila jednu jako bitnu stvar a to je da smo same sebi najbolji prijatelj ili najgori neprijatelj jer umjesto da osluskujemo potrebe svoje koze prečesto vjerujemo da svi drugi znaju bolje a ljudi cesto ni ne razmišljaju kad dijele savjete iliti prosipaju svoju "mudrost" naokolo. Naša nam koža svakodnevno šalje signale, samo trebamo obratiti pozornost na njih. ;)

    OdgovoriIzbriši
  10. Super post! :) Moja je normalna prema blago suhoj, i uvijek dehidrirana u prirodnom stanju (a čija danas nije)... :D

    OdgovoriIzbriši
  11. moja je suha, dehidrirana i starenje. ništa mi nije dovoljno masno i hidratantno :)
    lijepo si kategorizirala, sada su mi stvari jasnije.
    daniela

    OdgovoriIzbriši
  12. Masna,problematicna s puno akni i oziljaka,imam dosta godina i nikad goru kozu lica.Bavim se aromakoz. i pokusavam je sama sanirati na prirodan nacin

    OdgovoriIzbriši
  13. Normalna/ponekad suha. Stvarno nije zahtjevna :)
    Odličan post,jako informativan.

    OdgovoriIzbriši
  14. Ovo je jedan od onih tvojih postova koe pomno spremama u poseban folder!
    Imam mješovito/masnu kožu koja je u zadnje vrijeme dosta dehidrirana

    OdgovoriIzbriši
  15. odlican post :) moja je mjesovita, osjetljiva i sa rosaceom. prije 5 godina pretrpila sam uzasne akne i kada sam se rjesila toga napokon, kapilare su mi jos vidljivije na podrucju oko usta i sve ispod obraza do vrata :(

    OdgovoriIzbriši
  16. suha, dehidrirana, ponekad osjetljiva, u procesu starenja :) divota!!

    OdgovoriIzbriši
  17. Hahaha, pa ti sad neguj! Muke naše, nema im kraja. Pitam se samo kako žive one žene koje kreme ne koriste, a veruj mi znam da ih ima puno. Verovatno ni ne primaćuju promene kao mi. Moja koža je po ovome normalna, dehidrirana i starenje, a za bolesti više ne znam. Nekada sam ubeđena da imam blaži oblik rozacee, ali nisam sigrna. Ono što znam jeste da su godine uzele maha, ove godine mi je lice suvlje nego ikada u životu. Uzrok, saznaću :D

    OdgovoriIzbriši
  18. Odličan i jako koristan post! Sviđa mi se način na koji si obradila tematiku.

    OdgovoriIzbriši
  19. Super post Martina! Puno žena/djevojka čine pogrešku krivo odabirajući preparate upravo iz neznanja njihovog pravog stanja kože.
    Ja imam masnu zdravu debelu kožu! Baš debelu da ni prištevi ne dolaze do površine....
    A dobro je šta nije niti osjetljiva...mislim da bi mogla i kiselinu stavit bez reakcije.
    Sad sam se počela bavit prirodnim hladno prešanim uljima, eteričnim uljima , maslacima i hidrolatima i imam cijelo bogatstvo ulja kod kuće. Pretežno radim fine mućke i poklanjam kolegicama i frendicama. Za sad svi zadovoljni.... ako ti treba Martina mogu i tebi nešto smučkat?! :)
    Mislim da ću se kompletno prebacit na prirodnu kozmetiku napravljenu u svom 'laboratoriju'.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Nema doprirode, i sama koristim većinu prirodnih preparata i nikad nisam imala bolje rezultate. Bravo!

      Izbriši
  20. masna ali dehidrirana.. draga martina sta sa otvorenim porama ? :( ja sam vise ocajna.. razmisljam o diorovom hidralife serumu, navodno suzava pore ?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Imala sam taj serum i meni nije ništa pomogao. Obavezno prvo potraži testere. Kod proširenih pora najbolje djeluju AHA kiseline, ima u ljekarnama super krema ili seruma koji mogu pomoći ali ne očekuj čuda.

      Izbriši
  21. znaci u apotekama kreme i serume sa aha kiselinama da istrazujem.. hvala puno ! i super sto si mi rekla za diorov serum, da ne bacam pare. jesi li uopste svjesna koliko pomazes zenama ? :) divna si

    OdgovoriIzbriši
  22. Zaboravila si kod bolesti napisati hiperpigmentacije, moju dugogodišnju boljku, dakle ide, jako masna, osjetljiva, proširene pore, dehidrirana usljed tretmana, i još stari, te popucali kapilari, sklona crvenilu, pa de to njeguj ako možeš :)

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Potpisujem sve od reda, moja koža je identična! Ja bi samo još kod sebe dodala i ožiljke od akni iz ranih 20-ih godina, sa svim navedenim, to je "dobitna kombinacija" ;)

      Izbriši
    2. Tako je, hiperpigmentacije su također stanja kože na koje možemo donekle utjecati. Ja vas potpuno razumijem, jer uz sve nabrojano teško je naći njegu kojom će se utjecati na sve opise :/

      Izbriši
  23. Suha i osjetljiva. Prije nekoliko godina savjetovali su mi da odem kod dermatologa, da je mogući razlog crvenila na obrazima rosacea, no na kraju je ispalo da je to samo reakcija na masku za lice koju sam koristila. Od tada sam napravila zaokret i prešla na prirodno s tim da najveće pomake nabolje imam u zadnjih pola godine.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. I moj zaokret prema prirodnoj kozmetici je dao zasad najbolje rezultate, mada još kombiniram neke stvari koje teško nalazim u prirodnim sastojcima.

      Izbriši
  24. Tip mešovita, stanje dehidrirana :) Baš si se dobro smislila da napišeš ovaj post, i dalje ima mnogo žena koje zbunjuje kad primećuju na svojoj masnoj koži pečate od perutanja pa počnu da misle da im je koža ipak suva i sl.

    OdgovoriIzbriši
  25. Bila sam na testiranje stanja koze Vichy aparatima. Bas sam se iznenadila kad su mi rekli da mi je koza dehidrirana i da mi fali masnoce, da je sve ispod granice. Inace imam mjesovitu tip koze, 30 god. Milsim da sam alergicna na shea buter, molim za preporuku sta da koristim? Za umivanje sam koristila pjenu od Natural Sibericu - ocigledno da mi isusuje lice. Probala sam micelarnu Eucerin, ali me pecka pa ne znam da li da nastavim da je koristim. Mozda nesto od yves rocher da mi preporucite?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Većina pjena dosta isušuje tako da pripazi na to. Od YR nisam puno probala :/

      Izbriši
  26. TIP: suva do mesovita
    STANJE: osetljiva i dehidrirana
    BOLESNO STANJE: dermatitis atopica non specificata (trenutno u mirujucem stanju sa prisutnim crvenilom i perutanjem u podrucju oko ociju).
    Ovo bi bila moja slika, ne bas jednostavna za negu :/ sta bi mi preporucili za hidriranje i problematicno podrucje oko ociju? Takodje me zanima koji bi tonik za ciscenje lica bio najpogodniji za moj tip koze? Generalno sam kompletno zbunjena kako tretirati ovakvu kozu pa mi je svaka pomoc dobro dosla :) Puno hvala na odgovoru!

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Definitivno nešto s karite maslacem i biljnim uljima. Nikako ne bih za tvoju kožu koristila previše kemije i sastojaka koji iritiraju.

      Izbriši
  27. 26 god, pojava bora oko usta i brade udubljenje očiju koma

    OdgovoriIzbriši